مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

قرن 21، قرن انفجار اطلاعات

دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۱، ۰۶:۵۳ ب.ظ

قرن 21 قرن انفجار اطلاعات و تحول در ابزار اطلاع رسانی و توسعه ارتباطات است و بدون شک اینترنت به صورت فعلی و یا نسخه های جدیدی از آن مهمترین ابزار اطلاع رسانی و ارتباطی جهان آینده خواهد بود. این رسانه ارتباطی معاصر از آن نظر اهمیت دارد که می تواند امکانی ایجاد کند تا بین کشورهای فقیر و ثروتمند و بین شرکتهای بزرگ و کوچک فرق در بهره برداری از آن نباشد و فضای رقابت سالم مهیا گردد. این رسانه از یک سو رهایی از سیطره انحصارها را نوید می دهد، بطوریکه بعضا اینترنت را قاره هفتم نامیده و آنرا متعلق به همه می دانند، لذا بسیاری از مردم جهان تلاش می کنند در این قاره مملو از اطلاعات جایی برای خود دست و پا کنند و از سوی دیگر امکان استفاده برای همه وجود ندارد.


در کنار بیان مزایای اینترنت باید به مشکلاتی که در سر راه استفاده از آن وجود دارد نیز پرداخت. یکی از مشکلات فعلی آن است که اینترنت نیاز به کامپیوتر، مودم و بستر مخابراتی مناسب دارد که اکثر مردم جهان هنوز دسترسی به کامپیوتر و اینترنت و بستر مخابراتی مناسب ندارند و باید آن را حل کرد تا تبعیض از فرمی به فرم دیگر تبدیل نشود. هزینه های اینترنت مشکل بعدی است، زیرا هر کاربر باید مشترک یک مرکز فراهم کننده خدمات اینترنت شده و بر مبنای حجم، ساعت، ماهانه و یا سالانه مبالغی بپردازد که متاسفانه برای بسیاری از مردم جهان پرداخت این هزینه ها که گاها زیاد می باشد امکانپذیر نیست. نبود آموزش کلاسیک در مراکز آموزشی رسمی و عدم توانمندی فنی استفاده از کامپیوتر بگونهای زیاد است که در بعضی از کشورها حتی مدیران ارشد و میانی نیز توان استفاده از آن را ندارند. مشکل بعدی آن است که اغلب اطلاعات در اینترنت بصورت انگلیسی است و کسانی که انگلیسی ندانند از استفاده مناسب از آن محروم میشوند. اینترنت باعث میشود تا بر دانش کسانی که دسترسی به آن دارند زیاد شده و در نتیجه فاصله طبقاتی زیاد شود. اگر از اینترنت با برنامه در جوامع استفاده نشود ممکن است باعث بیکاری زیاد شود و این در حالی است که اگر درست استفاده شود اشتغال ایجاد می کند.

در این قرن که قرن دانش نام گرفته است، باید آموزشهای جدید، از جمله آموزش اینترنت و توسعه رشته های فناوری اطلاعات ، مهندسی شبکه و مهندسی اینترنت را در اولویت برنامه ‏های خود قرار دهیم و بر استفاده مناسب از امکانات جدید فناوری اصرار داشته باشیم تا از قافله فناوری روز عقب نمانیم.