مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

 

بنام خدا

بررسی هوشمندانه تاریخ تمدن ها موید این موضوع قطعی است که ملت هایی که توان برابری در مقابل تهاجمات و قابلیت انطباق با تحولات زمان خود را نداشته‏ باشند، محو و ناپدید شده و ردپای خود را فقط در صفحات تاریخ به جای می گذارند. اگرچه این واقعیت از نظر اخلاق انسانی بسیار تلخ و ناگوار است، اما جزئی از منطق تحول است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است.

در ابتدای قرن 21 و شروع هزاره سوم این منطق در قالب تحولات بسیار سریع و نابرابر در زمینه‏ های فنآوری اطلاعات ظهور کرده است و عدم توجه جدی به آن خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. این تحولات سریع، تغییرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به دنبال دارد و زمینه رقابت در جهان را فراهم کرده است. ملت هایی در عرصه این رقابت ها پیروزمندانه به حیات خود ادامه خواهند داد که شرایط و امور خود را متناسب با تحولات زمان به سرعت تغییر دهند و در غیراینصورت محو شده و یا نظاره‏ گر دنیای آینده خواهند بود. بنابراین، برنامه ریزان هر جامعه باید علم و توان شناخت تحولات زمان خود را داشته و با تصمیم گیری درست، به موقع و سریع جامعه خود را هدایت نمایند.

چینی ها مثلی دارند که می گوید "وقتی باد می وزد، عده ای دیوار می سازند و عده ای آسیاب"، مثل امروز چینی‏ ها اینترنت است. در ایران نیز پتانسیل بالقوه برای استفاده درست از این امکان با ارزش وجود دارد و هر چه زودتر بهره برداری از اینترنت با وسعت بیشتری شروع شود، اثرات مثبت آن زودتر ظاهر می شود. تولیدکنندگان و استفاده کنندگان اطلاعات از اینترنت می توانند بهترین فرصت ها را در اختیار داشته باشند و از هم اکنون می‏ توان پیش بینی کرد که در آینده‏ای نه چندان دور کشورهایی که از فناوری های جدید مانند اینترنت با بینشی واقع بینانه و براساس بررسی و پژوهش بهره بگیرند، در امر توسعه و پیشرفت موفق و پیشرو خواهند بود.

امروزه عنوان کارآفرین به فردی نوآور و توسعه دهنده اطلاق می­شود که در مواجهه با ریسک و شرایط عدم اطمینان کسب­و کاری جدید را به منظور شناسایی فرصت­های موجود در بازار و به­ کارگیری منابع لازم برای بهره ­برداری از آن­ها تاسیس می­ کند و از این به راه سود و رشد دست می ­یابد. به عبارتی کارآفرینی مهارت کشف و شناسایی فرصت­ها در بازاری است که دیگران صرفاً بی­ نظمی­ ها و نقایص آن را دیده­ اند. کارآفرینی واقعی زمانی رخ می­ دهد که فرد راه­ های معمولی و همیشگی تفکر و عمل را کنار بگذارد و با نگاهی نو و متفاوت، راه­ ها و ایده­ های جدیدی را به­کار گیرد که قابلیت پاسخ­گویی به نیازهای موجود و یا در حال ظهور مشتری و بازار را داشته باشد. به اذعان گارتنر می­توان کارآفرینی را فرایند نوآوری و خلق بنگاه اقتصادی نوپا بر پایه­ی چهار بعد فرد، سازمان، محیط و فرایند قلمداد کرد که با تشریک مساعی دولت، اجرای آموزش­های درست و انجام فعالیت­های مربوط به راه­اندازی یک کسب­ وکار نو صورت می­پذیرد.

به تعبیر کامل­ تر، کارآفرینی فرایند خلق چیزی نو و با ارزش از طریق راه انداختن یک کسب­ و کار اقتصادی با اختصاص گشاده­ دستانه انرژی و زمان مورد نیاز و پذیرش مخاطرات مالی، روحی و اجتماعی به منظور دریافت پاداش­های مالی، رضایت شخصی و استقلال­ طلبی است.

مدیریت سایت

زمستان 91