بنام خدا
بررسی هوشمندانه تاریخ تمدن ها موید این موضوع قطعی است که ملت هایی که توان برابری در مقابل تهاجمات و قابلیت انطباق با تحولات زمان خود را نداشته باشند، محو و ناپدید شده و ردپای خود را فقط در صفحات تاریخ به جای می گذارند. اگرچه این واقعیت از نظر اخلاق انسانی بسیار تلخ و ناگوار است، اما جزئی از منطق تحول است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است.
در ابتدای قرن 21 و شروع هزاره سوم این منطق در قالب تحولات بسیار سریع و نابرابر در زمینه های فنآوری اطلاعات ظهور کرده است و عدم توجه جدی به آن خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. این تحولات سریع، تغییرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به دنبال دارد و زمینه رقابت در جهان را فراهم کرده است. ملت هایی در عرصه این رقابت ها پیروزمندانه به حیات خود ادامه خواهند داد که شرایط و امور خود را متناسب با تحولات زمان به سرعت تغییر دهند و در غیراینصورت محو شده و یا نظاره گر دنیای آینده خواهند بود. بنابراین، برنامه ریزان هر جامعه باید علم و توان شناخت تحولات زمان خود را داشته و با تصمیم گیری درست، به موقع و سریع جامعه خود را هدایت نمایند.
چینی ها مثلی دارند که می گوید "وقتی باد می وزد، عده ای دیوار می سازند و عده ای آسیاب"، مثل امروز چینی ها اینترنت است. در ایران نیز پتانسیل بالقوه برای استفاده درست از این امکان با ارزش وجود دارد و هر چه زودتر بهره برداری از اینترنت با وسعت بیشتری شروع شود، اثرات مثبت آن زودتر ظاهر می شود. تولیدکنندگان و استفاده کنندگان اطلاعات از اینترنت می توانند بهترین فرصت ها را در اختیار داشته باشند و از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که در آیندهای نه چندان دور کشورهایی که از فناوری های جدید مانند اینترنت با بینشی واقع بینانه و براساس بررسی و پژوهش بهره بگیرند، در امر توسعه و پیشرفت موفق و پیشرو خواهند بود.
امروزه عنوان کارآفرین به فردی نوآور و توسعه دهنده اطلاق میشود که در مواجهه با ریسک و شرایط عدم اطمینان کسبو کاری جدید را به منظور شناسایی فرصتهای موجود در بازار و به کارگیری منابع لازم برای بهره برداری از آنها تاسیس می کند و از این به راه سود و رشد دست می یابد. به عبارتی کارآفرینی مهارت کشف و شناسایی فرصتها در بازاری است که دیگران صرفاً بی نظمی ها و نقایص آن را دیده اند. کارآفرینی واقعی زمانی رخ می دهد که فرد راه های معمولی و همیشگی تفکر و عمل را کنار بگذارد و با نگاهی نو و متفاوت، راه ها و ایده های جدیدی را بهکار گیرد که قابلیت پاسخگویی به نیازهای موجود و یا در حال ظهور مشتری و بازار را داشته باشد. به اذعان گارتنر میتوان کارآفرینی را فرایند نوآوری و خلق بنگاه اقتصادی نوپا بر پایهی چهار بعد فرد، سازمان، محیط و فرایند قلمداد کرد که با تشریک مساعی دولت، اجرای آموزشهای درست و انجام فعالیتهای مربوط به راهاندازی یک کسب وکار نو صورت میپذیرد.
به تعبیر کامل تر، کارآفرینی فرایند خلق چیزی نو و با ارزش از طریق راه انداختن یک کسب و کار اقتصادی با اختصاص گشاده دستانه انرژی و زمان مورد نیاز و پذیرش مخاطرات مالی، روحی و اجتماعی به منظور دریافت پاداشهای مالی، رضایت شخصی و استقلال طلبی است.
مدیریت سایت
زمستان 91