مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی
اگر دیروز ثروتمندترین افراد دنیا آن­هایی بودند که منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند، امروز ثروتمندترین مردم دنیا افراد دانش­مدار و کارآفرین هستند. لذا توسعه اقتصادی دنیای امروز بر پایه نوآوری و خلاقیت و استفاده از دانش استوار است. در این میان تداوم بقا و حیات سازمان­ ها، نیازمند روش­ ها و راه حل­ های نو است و کارآفرینی به عنوان یک رویکرد استراتژیک و مزیت آفرین در نظام­ های اقتصادی، می­ تواند الگویی کارآمد جهت حصول به اهداف توسعه اقتصادی اجتماعی قلمداد شود.

پیتردراکر در خصوص کارآفرینی چنین می گوید: «اکثر چیزهایی که درباره کارآفرینی می­ شنوید و آمریکا را پیشرو در تفکر مدیریتی قلمداد می کنید، گزافه ­ای بیش نیست، نه سحری در کار است، نه رازی در میان است و نه ربطی به ژن دارد. کارآفرینی یک علم است و همچون علوم دیگر می­ توان آن را فرا گرفت.

کارآفرینی به عنوان پدیده­ ای نوین در اقتصاد، نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می­ کند. امروزه کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار، دارای نقش کلیدی 

است؛ 

زیرا در یک اقتصاد پویا، ایده­ ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییر می باشند و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می­ آورد. بنابراین در یک گستره وسیع و در یک تعامل چند سویه، کارآفرینی نقش تعیین کننده ای را در زندگی نوین بشر ایفا می­ کند. آشنایی با مفاهیم و تعاریف و ابعاد مختلف آن به همراه شناخت موانع و راه کارهای مرتفع کردن آن­ها می­تواند در نهادینه شدن کارآفرینی و فرهنگ آن در هر جامعه ­ای راه­ گشا باشد.

 

            وحید سعدی

                                                                                        دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران

https://telegram.me/drsadi