مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

اگر یک‌ایده کاری دارید که شما را به وجد آورده است، ولی درباره امکان پذیری آن مطمئن نیستید، آنچه لازم است انجام دهید، آزمون‌ ایده‌تان با پرسیدن مجموعه‌ای از سوالات دقیق است.آندره مارکوییز، مدیر اجرایی مرکز کارآفرینی لستر می‌گوید:

«شما همواره در حال آزمایش هستید و آنچه شما با آن آغاز می‌کنید به ندرت همان چیزی است که با آن کار را به اتمام می‌رسانید.»


1. ویژگی‌های مشتریان من چیست؟
الکساندر استروالدر، نویسنده کتاب خلق مدل کسب‌وکار می‌گوید: «ممکن است ‌ایده محصول یا خدمت شما فقط یک راه‌حل مناسب برای خودتان باشد؛ اما آیا می‌توانید یک گروه از مشتریان را به وضوح شناسایی کنید؟ بپرسید که بزرگ‌ترین مشکل مشتریان شما چیست و چگونه محصول شما به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

هنگامی که دیوید دوج ‌ایده‌اش را برای شروع یک کسب‌وکار آموزشی به دست آورد، از طریق مطالعه اینترنتی به توسعه یک تحلیل رفتاری از مشتریان اصلی خود پرداخت.» او می‌گوید: «من تلاش کردم تا به بررسی و کاوش عمیق‌تری بپردازم و یافته‌های بیشتری بیابم. زیرا که درک و تقسیم‌بندی بازار برای شما بسیار مهم است.» او در سال 2005 شرکت خود را بنیان گذاشت و بازاریابی خود را بر والدین نگران و رقابتی متمرکز کرد. او در حال حاضر بیش از 800 معلم دارد.


2. من چه چیزی را به عنوان جایگزین ارائه می‌دهم؟
جیم پالکارنو مدیر اجرایی مدرسه کسب‌وکار IMD می‌گوید: «ایده شما هر چه که باشد افرادی وجود دارند که چیز دیگری را به جای آن خریداری می‌نمایند. از خودتان بپرسید که چه چیزی محصول شما را به اندازه کافی جذاب می‌سازد تا جایگزین آنچه در بازار هست، شود. این نباید لزوما به محصولاتی محدود شود که کاربردی مشابه محصول شما دارند، همچنین شما می‌توانید عادت‌های خرید مشتریان هدف خود را بررسی کنید و دقت کنید که چگونه می‌توانید آنها را متقاعد کنید تا محصول شما را جایگزین آنچه می‌خرند، نمایند.


3. چگونه ‌ایده‌ام را به دیگران ارائه می‌کنم؟
استیون استرالسر استاد کارآفرینی می‌گوید: «ایده خود را هر چه که می‌توانید ملموس‌تر کنید.» و آن می‌تواند به وسیله کشیدن نقشه یا ساخت یک نمونه کوچک از آن باشد. با تعیین بهترین روش ارائه ‌ایده‌تان به دیگران می‌توانید وضعیت آن را مورد ارزیابی قرار دهید. او همچنین می‌گوید: «توانایی ارائه مناسب ‌ایده به دیگران بسیار مهم است.»


4. به چه کسانی نیاز دارم؟
استرالسر می‌گوید: «در مراحل ابتدایی، شما نیاز دارید تا مشخص کنید که چه کسانی می‌توانند شما را صادقانه و آگاهانه درباره ‌ایده‌تان راهنمایی کنند و به زودی پس از آن نیاز خواهید داشت تا درباره اینکه لازم دارید چه کسی در توسعه محصول، بازاریابی، IT یا قسمت‌های دیگر در کنار شما باشد، فکر کنید و روشی برای اندازه‌گیری علاقه این افراد برای همکاری با خود بیابید.


5. به چه منابعی نیاز دارم؟
استروالدر می‌گوید: «اینکه شما چگونه می‌توانید به طور واقعی ‌ایده‌تان را عملی سازید وابسته به این است که شما چه منابعی (از قبیل کارخانه، کامپیوتر، فضای اداری و ...) نیاز دارید. پیش از آنکه به سرمایه‌گذاری و اختصاص دادن زمان برای تست و توسعه محصول بپردازید، لیستی از تمام دارایی‌های کلیدی مورد نیازتان تهیه کنید و مشخص کنید که چگونه می‌توانید آنها را به دست آورید.


6. سیکل خرید محصول یا خدمت من چه مدت خواهد بود؟
شما نیاز دارید تا بدانید که سیکل خرید محصول یا خدمت‌تان چه مدت است، تا به این وسیله بتوانید میزان پول نقد مورد نیاز خود را تخمین بزنید. شما در سیکل‌های خرید طولانی‌تر نیازمند داشتن پول نقد بیشتری تا قبل از درآمدزایی کسب‌وکارتان خواهید بود. مثلا اگر تجهیزات بیمارستانی می‌فروشید، ممکن است انجام تراکنش‌های مالی شما تا 18 ماه زمان نیاز داشته باشد؛ ولی در حوزه برنامه‌های کاربردی تلفن همراه معمولا یک برنامه فورا خریداری می‌شود و پرداخت آن صورت می‌گیرد.


7. پیش‌بینی منطقی فروش من چقدر است؟
استرالسر می‌گوید: «شما باید عملکرد واقعی کسب‌وکارتان را تا حد ممکن پیش‌بینی نمایید.» برای مثال اگر می‌خواهید یک رستوران باز کنید، تنها به پیش‌بینی درآمد سالانه رستوران‌های شهر خود اکتفا نکنید. برای تخمین دقیق‌تر به اندازه، تعداد میزهای رستوران، میانگین صورت‌حساب مشتریان و ساعات کارکرد رستوران خود توجه کنید.


8. پتانسیل رشد ‌ایده من چقدر است؟
درباره اینکه می‌خواهید کسب‌وکارتان چقدر بزرگ باشد فکر کنید و تعیین کنید که آیا‌ ایده شما می‌تواند توقعات شما را برآورده سازد. به عنوان مثال اگر نرم افزار می‌نویسید یا چیزی را با دست می‌سازید، باید بدانید که شما ممکن است با آن سرعت که چیزی را تولید انبوه می‌کنید، رشد ننمایید. مارکوییز در این باره می‌گوید: «آیا شما زمانتان را که محدود است می‌فروشید یا کالایی را می‌فروشید که می‌توانید میلیون‌ها از آن کالا را بفروشید؟ در بسیاری از اوقات این برای مردم مشخص نیست.»


9. آیا من مهارت‌های لازم را دارم؟
پالکارنو می‌گوید: «داشتن یک ‌ایده و به انجام رساندن آن دو چیز متفاوت هستند. در ارزیابی اینکه آیا دارای توانایی‌های لازم برای تبدیل‌ایده‌تان به یک کسب‌وکار هستید، صادق باشید.» اگر یک‌ایده کاری به مهارت‌های تکنیکی بالایی نیاز دارد یا نیازمند تجاربی است که شما دارای آنها نیستید، پس به یافتن شخصی که می‌تواند این کمبودها را جبران کند، بیندیشید.


10. آیا من می‌توانم این کار را برای دو سال آینده انجام دهم؟
کشف یک‌ایده می‌تواند بسیار جذاب باشد؛ اما آیا شما تمایل دارید تا حداقل دو سال آینده زندگیتان را به آن کار اختصاص دهید؟ آیا از طرف خانواده، دوستان یا افراد با تجربه حمایت می‌شوید و آیا می‌توانید آنچه را که لازم است، قربانی نمایید؟ شما باید هزینه فرصت را در نظر بگیرید و بدانید که هر فرصت جدید نیاز به اختصاص زمان و انرژی بسیار زیادی دارد.