مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

پیش بینی آنچه در سال ۲۰۱۴ اتفاق خواهد افتاد

دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۵:۳۳ ب.ظ
پیش بینی آنچه در سال ۲۰۱۴ اتفاق خواهد افتاد چندان ساده نیست. ساختار سیاسی و اقتصادی به شدت در حال تغییر است. نگاه ایران و غرب به یکدیگر تغییر کرده است. بر اساس تحلیلی کهصندوق بین‌المللی پول تحت عنوان "Top 10 trends of 2014" ارائه کرده است مهمترین ویژگی دنیا در سال ۲۰۱۴ تغییر جدی روند سرمایه‌گذاری خارجی و تحول قابل توجه در فهرست کشورهای «میزبان سرمایه» و کشورهای «تزریق کننده سرمایه» خواهد بود.

در گزارشی که برای ارائه در اجلاس داووس آماده شد، ۱۰ روند جدی و مهم که باید مورد توجه مدیران و سیاست‌گذاران در سراسر جهان قرار گیرد مطرح شده است. 

این گزارش که به امضای کلاوس شواب (Klaus Schwab) رییس نشست اقتصاد جهان و درو فاست (Drew Faust) رییس دانشگاه هاروارد رسیده موارد زیر را به عنوان مهم‌ترین روند‌ها مطرح می‌نماید:

 

روند نخست: در خاورمیانه و کشورهای عربی نارضایتی از دولت‌ها زیاد شده است. در اسراییل نارضایتی از دولت ۵۸٪ در مصر ۶۲٪ در لبنان ۸۸٪ و در ترکیه ۴۸٪ نارضایتی وجود دارد. این واقعیت را نمی‌توان در تحلیل رویدادهای سال آتی در جهان نادیده گرفت.

 

روند دوم: نارضایتی مردم از توزیع نابرابر ثروت، جدی‌تر خواهد شد. این روندی است که اگر جدی گرفته نشود تبعات غیر قابل کنترل خواهد داشت. ۶۰٪ از مردم آمریکای شمالی و ۶۴٪ از مردم آسیا و ۷۸٪ از اروپایی‌ها و ۷۰٪ از مردم خاورمیانه و حتی ۴۴٪ از مردم استرالیا، معتقدند که اقتصاد آنها به نفع ثروتمندان و در مقابل طبقه‌ی متوسط و ضعیف شکل گرفته است.

روند سوم: افزایش بیکاری ساختاری و جدی بودن آن در تمام جهان روند سومی است که در سال آتی مشاهده می‌شود. ۳۱٪ از مردم آسیا، ۵۴٪ از مردم اروپا، ۵۳٪ از مردم خاورمیانه و شمال آفریقا و ۵۳٪ از مردم شمال آمریکا معتقدند که مهمترین اولویت دولت‌های آنها در سال آتی باید ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری باشد.

 

روند چهارم: افزایش تهدیدهای سایبری یک روند جدی در سال ۲۰۱۴ خواهد بود. تکنولوژی به شدت در حال رشد است و مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد که دولت‌ها آنچنان که باید روند رشد تکنولوژی را جدی نگرفته‌اند. با چنین شرایطی، دولت‌ها کنترل کمتری بر روی فضای مجازی خواهند داشت. ۲۴٪ تهدیدهای سایبری برای کارخانجات و ۱۹٪ برای خدمات بانکی و مالی می‌باشد. شاید برای شما جالب باشد که صنایع هوا و فضا تنها قربانی ۲٪ از حملات و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و خرده فروشی قربانی ۲٪ از حملات هستند.

 

روند پنجم: بی‌تفاوتی بیشتر نسبت به تغییرات آب و هوا و Climate Change روند مخرب بعدی در سال ۲۰۱۴ خواهد بود. در گزارش ارائه شده توسط WEF خاطر نشان گردیده است که «دغدغه‌ی ما نسبت به این مشکل» به نسبت دو سال پیش بسیار کمتر شده و در عین حال تاثیرات مخرب ما افزایش یافته است.

 

روند ششم: کاهش اعتماد اقتصادی در جامعه و اتکا و اعتقاد مردم به سیاست‌ها و خط مشی‌های اقتصادی. در سالی که پیش رو داریم اعتماد بین مردم و دولت‌ها و اعتماد بین بانک‌ها و سپرده‌گذاران، کمتر خواهد شد.۳۲٪ از مردم کانادا، ۶۵٪ از مردم آمریکا، ۶۱٪‌از مردم روسیه، ۱۰٪ از مردم چین، ۷۱٪ از مردم ژاپن معتقد هستند که وضع اقتصادی کشور آنها «بد» است.

 

روند هفتم: کاهش قدرت ارزش‌های مذهبی و اخلاقی در جهان روند دیگری است که در سال آتی شاهد آن خواهیم بود. ۴۸٪ از مردم آمریکای شمالی، ۵۳٪ از مردم اروپا، ۳۷٪ از مردم آسیا، ۴۸٪ از مردم خاورمیانه و ۴۰٪ از مردم آمریکای لاتین معتقدند که رهبران مذهبی نباید بر تصمیم‌های سیاسی تاثیر بگذارند. بر اساس گزارش ارائه شده، «نگرانی» در اینجاست که تنها چیزی که در بلندمدت سلامت جامعه را تضمین می‌کند، توجه به «اخلاق» و «منافع عمومی» است. و این نگرش به انواع دلایل هم‌اکنون در جوامع رو به کاهش است.

 

روند هشتم: توسعه طبقه متوسط در آسیا است که با تقاضاها و خواسته‌ها و خریدهای خود، فشار زیادی بر روی منابع جهانی تحمیل خواهد کرد. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ حجم تقاضای مصرفی در آمریکا ۴۸٪ و در چین ۳۵۵٪ و در ژاپن ۳۰٪ و در هند ۳۶۱٪ افزایش خواهد یافت.

 

روند نهم: توسعه و افزایش تعداد کلان‌شهرها،‌ روند دیگری است که نشانه‌های آن کاملاً مشاهده می‌شود. اگر توکیو را یک کشور فرض می‌کردیم، تا ۲۰۲۵ توکیو سی و یکمین کشور پر جمعیت جهان بود! در سال ۲۰۱۱ در کل جهان ۲۲ کلان‌شهر و در سال ۲۰۲۵ در کل جهان ۳۵ کلان‌شهر خواهیم داشت.

 

روند دهم: شایعه‌پراکنی آنلاین است که در سال آتی گسترش خواهد یافت و جداگانه به آن خواهیم پرداخت.