مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

آیا تاکنون فکر کرده‌اید زمانی ممکن است افسوس تماشای جاذبه‌هایی را بخورید که زمانی بر روی کره‌ی خاکی وجود داشتند؟ 

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بازدید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی به اندازه‌ بازدید از جاذبه‌های گردشگری تاریخی برای گردشگران اهمیت یافته و طبیعت‌گردی نیز به گونه‌ی جدید صنعت گردشگری تبدیل شده، در گزارشی به معرفی شش جاذبه‌ گردشگری طبیعی در عرصه بین‌المللی می‌پردازیم که در آستانه‌ی نابودی کامل قرار دارند و باید آنها را قبل از نابودی دید. 



* دیوار مرجانی استرالیا

دیوار مرجانی استرالیا که از آن به عنوان جاذبه‌ نخست طبیعت‌گردی جهان نام برده می‌شود، با حدود 2600 کیلومتر طول، در منطقه‌ «کوینزلند» واقع شده و سالانه میزبان هزاران گردشگر، به‌ویژه علاقه‌مندان به حیات دریایی است. در سال‌های اخیر به دلیل بالا آمدن آب دریاها و همچنین افزایش دمای کره‌ زمین، بخش قابل‌توجهی از این دیوار مرجانی از بین رفته و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با ادامه‌ روند فعلی تا سال 2030، حدود 93 درصد از این دیوار مرجانی از بین خواد رفت. دیوار مرجانی استرالیا که در نظرسنجی سال گذشته CNN به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه‌ طبیعی جهان انتخاب شد، از سال 1985 تا کنون نیمی از حجم خود را از دست داده و به دلیل عدم مراقبت کافی ازسوی دولت استرالیا از سال‌های قبل در فهرست میراث جهانی در خطر سازمان «یونسکو» قرار گرفته است. 


* یخچال‌های پارک ملی آمریکا

یخچال‌های پارک ملی آمریکا در ایالت «مونتانا» از جاذبه‌های طبیعی گردشگری ارزشمند جهان است که میان دو رشته کوه و 130 دریاچه واقع شده‌اند و بیش از هزار گونه‌ نادر گیاهی و جانوری شامل بز،‌ خرس، گرگ و بوفالو را در خود جای داده‌اند. این پارک ملی بر اساس بررسی‌های محققان قدمتی در حدود 170 میلیون سال دارد و در سال 1850 تعداد یخچال‌های طبیعی آن 150 عدد تخمین زده شد. اما براساس بررسی جدیدی که در سال 2010 انجام شد، یخچال‌ها به 25 عدد کاهش یافته‌اند و پیش‌بینی می‌شود با ادامه‌ این روند تا سال 2020 دیگر اثری از آنها باقی نماند. 


* مالدیو

کشور زیبای مالدیو از اجتماع تعداد زیادی جزیره‌ در اقیانوس هند تشکیل شده و در سال‌های اخیر به دلیل بالا آمدن سطح آب، تعداد زیادی از این جزایر که بیشتر آن‌ها مقاصد طبیعت‌گردی محسوب شده و هر ساله میزبان هزاران گردشگر هستند، به زیر آب رفته‌اند. در این شرایط پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 بخش قابل‌توجهی از آنها به زیر آب برود. این در حالیست که سونامی سال 2004 نیز که همراه با وقوع چند زلزله بود، موجب به زیر آب رفتن تعداد زیادی از جزایر مالدیو شد. 


* یخچال‌های کلیمانجارو

حجم یخچال‌های کوه کلیمانجارو که عنوان مرتفع‌ترین کوه قاره‌ آفریقا را یدک می‌کشد، در سال‌های اخیر به دلیل عوامل طبیعی و انسانی در مقایسه با سال 1912، حدود 80 درصد حجم خود را از دست داده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2022 به طور کامل از بین بروند. 


* جنگل‌ حرای سونداربانس

جنگل‌ حرای سونداربانس که در فهرست میراث جهانی طبیعی یونسکو نیز به ثبت رسیده و در دو کشور هند و بنگلادش واقع شده‌، در سال‌های اخیر به دلیل بروز عوامل طبیعی و انسانی دچار صدمات زیادی شده است. وسعت این جنگل‌ که بزرگترین جنگل حرای تک‌قطعه‌ای جهان است و یکی از عجایب هفتگانه طبیعی جهان محسوب می‌شود، زمانی حدود 4000 مایل مربع بود، اما در حال حاضر به کمتر از هزار مایل مربع کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان قرن جاری دیگر اثری از آن‌ باقی نماند. 


* مجمع الجزایر آرچیپلاگو اندونزی


مجمع‌الجزایر "آرچیپلاگو" در اندونزی شامل 17 هزار و 508 جزیره‌ کوچک و بزرگ است که بیشتر آن‌ها غیرقابل سکونت بوده و در زمان جزر و مد به زیر آب می‌روند. براساس بررسی که در سال 2000 انجام شد، حدود 70 درصد این جزایر زیبای مرجانی در سال‌های اخیر به دلایل متعدد نابود شده و بخش قابل‌توجهی از آنها نیز به زیر آب رفته‌اند. در این شرایط کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2050 و با ادامه‌ روند فعلی بالا آمدن آب سطح دریاها، بخشی از فرودگاه بین‌المللی شهر جاکارتا - پایتخت اندونزی - به زیر آب رفته و بیشتر این جزایر نیز تا سال 2080 به کلی از صحنه روزگار محو شوند.