11 استارت آپ پیشنهادی موفق هند برای ایران
11 استارت آپ(Startup) جدید هند که جای خالی آنها در ایران احساس میشود
شرکتهای تکنولوژیک هند در سالهای اخیر بسیار موفق ظاهر شدهاند و با رشد اقتصادی، ایجاد شغل، دسترسی به منابع آموزشی و مراقبتهای بهداشتی منجر به کاهش فقر و بهبود شیوهی زندگی شدهاند. براساس گزارشات NASSCOM، هند به عنوان سومین اکوسیستم استارتآپی جهان شناخته شده است. در این کشور بیش از ۱۰۰ شتابدهنده، ۲۰۰ سرمایهگذار فرشته و بیش از ۴۲۰۰ استارت آپ جدید وجود دارد و به یکی از کشورهای پیشرو در نوآوری، فناوری و کارآفرینی تبدیل شده است.
در ادامه میخواهیم چند استارت آپ جدید هندی که نبود آنها در ایران حس میشود را معرفی کنیم. البته در برخی موارد نمونهی ایرانی وجود دارد، اما هنوز نتوانسته است جایگاه خود را به خوبی در بین مردم پیدا کند و یا ایده خیلی خام است.
1- فروش ماهی و گوشت به صورت آنلاین
صنایع غذایی یکی از سوددهترین صنایع برای حوزهی استارتآپها است. در ایران نیز استارتآپهای بسیاری در این حوزه شکل گرفتهاند که بیشتر به سفارش آنلاین غذا، تیک اوی قهوه و مواردی مشابه میپردازند. در هند علاوه بر این ایدهها، استارتآپهایی با ایدههای متفاوت و جذاب نیز وجود دارد.
یکی از این ایدهها Freshtohome است. شاید در ابتدا تصور کنید که نیاز به این ایده چندان هم زیاد نیست، اما براساس آماری که از این استارت آپ جدید منتشر شده، در عرض چند ماه از چند شهر هندوستان بیش از ۸۰۰۰۰ مشتری جذب کنند.
آمار نشان میدهد که این شرکت سریعترین رشد درآمدی از صفر تا ۵میلیون دلاری را در بخش تجارت الکترونیک هند بدست آورده است.
شان کادوییل در ماه مارس سال ۲۰۱۶ در شهر بنگلادور این استارتآپ را بنیان نهاد. در سال ۲۰۱۷ این استارتآپ به بیش از ۲۰ شهر هند توسعه یافت.
2- استارت آپ های هندسیستم بررسی و توصیه محصولات فروشگاههای آنلاین
این استارت آپ جدید که با نام UNBXD در حال فعالیت است با بیش از ۱۲۰۰ شرکت تجارت الکترونیک در ۴۰ کشور همکاری میکند و تقریبا ۸۰ درصد از درآمد آن از خارج از هند است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ توسط پاوان سندور و پراسانت کومار راهاندازی شده است و از شبکههای سرمایهگذاری مختلفی سرمایه دریافت کرده است. این شرکت اذعان کرده که در سال ۲۰۱۶ به اندازهی ۱۰ برابر رشد داشته است و قصد دارد در سال ۲۰۱۷ فعالیتهای خود را به بازار آمریکای شمالی نیز توسعه دهد.
3- پلتفرم حرکت به سمت لایف استایل خوب
این شرکت با نام HealthifyMe در حال فعالیت است. موسسان آن در سال ۲۰۱۲ آن را راهاندازی کردند. اپلیکیشن این استارتآپ اخیرا بیش از یک میلیون بار در اپ استور دانلود شده است. این استارتآپ ماهانه بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است.
این برنامه به کاربران در شناسایی میزان کالری غذاهای هندی، کمک گرفتن از متخصصان تغذیه و سلامت کمک میرساند. حدود ۵ درصد از کاربران این استارتآپ برای خدمات پیشرفتهتر آن پول بیشتری پرداخت میکنند. این شرکت بنگلادوری در سال ۲۰۱۶ توانست بیش از ۷ میلیون دلار سرمایهگذاری دریافت کند و به عنوان یکی از بهترین اپهای اپ استور انتخاب شود.
موسسان این استارتآپ متیو چریان(Mathew Cherian)، توشار واشیشت(Tushar Vashisht) و ساچین شنوی(Sachin Shenoy ) هستند.
4- سیستم اجاره لباس
شریا میشرا و توشار ساکسنا در سپتامبر سال ۲۰۱۵ شروع به راهاندازی استارتآپ خود با عنوان FLYROBE کردند. آنها با برخی از برندها و طراحان قرارداد دارند و به اجارهی لباسها میپردازند. این استارتآپ هماکنون در پنج شهر هندوستان در حال فعالیت است و قرار است در سال ۲۰۱۷ فروشگاههای آفلاینی در دهلی و بمبئی افتتاح کنند. آنها همچنین برنامههای دیگری برای این سال و رشد ۱۰ درصدی دارند.
5- یک شبکهی آنلاین برای به اشتراکگذاری داستانهای سفر
سفر یکی از علایق مشترک انسانها در طول زندگیشان است. ایجاد بسترهایی که بتواند توجه افراد را به این موضوع جذب کند، بسیار آسان است. با این حال، شما باید ایدههای بسیار جذابی داشته باشید تا بتوانید کاربران را به استارتآپ خود جذب کنید.
TRIPOTO استارتآپی است که در سال ۲۰۱۴ بنیان نهاده شد. این پلتفرم شبیه یک شبکهی اجتماعی است که حاوی اطلاعات و توصیههای کاربران برای مسافران است. همچنین کاربران سفرنامههای خود را برای خود ذخیره میکنند.
6- تجزیه تحلیل دادههای بزرگ برای تجارت
این استارتآپ که Peelworks نام دارد، در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده است و حدود ۳۰۰۰ خردهفروش را در سراسر کشور در اختیار دارد. بنیانگذاران این استارتآپ سالهای بسیاری را در شرکتهای بزرگ فعالیت کردهاند و به خوبی با مشکلات زنجیرهی تامین آشنا هستند. راهحلهای این شرکت به مشتریانشان کمک میکند تا اطلاعاتشان را در مورد نحوهی عملکرد، مشوقها، تبلیغات و مهارتهای کارکنانشان تجزیه و تحلیل کنند.
7- استارت آپ بیگ دیتا- هند
این استارتآپ که از بمبئی نشات گرفته تاکنون حدود ۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و مشتریان بسیاری دارد. در سال ۲۰۱۷ آنها حدود ۲۰۰ نفر را استخدام کردهاند و قصد دارند درآمد ۵ میلیون دلاری را ثبت کنند.
8- نرمافزار مدیریت لجستیک
این استارتآپ با نام FarEye به شرکتها در سادهتر ساختن عملیات تدارکات کمک و یاری میرساند. FarEye صدها نفر از پرسنل فروش را به مشتریان و شرکتها متصل میکند. این استارتآپ در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و ادعا میکند روزانه برای ۷۵ مشتری خدمات ارائه میکند. در سال ۲۰۱۶ روی آن سرمایهگذاری صورت گرفت و آنها در صدد رشد در سطح جهانی هستند.
بنیانگذار این استارتآپ میگوید:
ما قرص نیستیم که مردم در شرایط خاصی از ما استفاده میکنند، ما یک داروی ضروری هستیم که هر شرکتی برای بالا بردن راندمان کاری به ما نیاز دارد.
9- یک استارت آپ جدید: داروخانه آنلاین
Myra یکی دیگر از استارتآپهای خلاقانه است که داروها را در عرض یک ساعت در خانه به شما عرضه میکند. این استارتآپ حدود ۱۰۰۰ تراکنش را در روز به انجام میرساند. یکی از بنیانگذاران این ایده میگوید: ما امیدواریم که تاثیر مثبتی بر زندگی مردم، بیماران و هر کسی که نیاز به درمان دارد، داشته باشیم.
10- سیستم وامدهی به جوانان حرفهای
استارتآپ Finomena که توسط دو تن از اساتید دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۵بنیان نهاده شده است، از الگوریتمهای خاصی برای تائید میزان حرفهای بودن افرادی که بانکها به آنها وام ندادهاند استفاده میکند و به سرمایهگذاران دیگری ارجاع میدهد. این استارتآپ در تلاش است طی ماههای باقیمانده از سال ۲۰۱۷ فعالیتهای خود را گسترش دهد و به عنوان اولین استارتآپ فین تکی که توانسته در مدت کوتاهی این چنین رشد داشته است، شناخته شود.
11- کفشهای Lechal
شاید این ایده متفاوتترین ایده در میان لیست باشد، اما مطمئن باشید جذابترین آنها نیز هست. Lechal نوعی کفش پوشیدنی است که همانند سایر تکنولوژیهای پوشیدنی به سنسورهایی متصل است و اطلاعاتی را به کاربران از جمله آدرسی که فرد در آنجا قرار دارد، به فرد دیگر میفرستد