مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

از زمانی که حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطعی شد، حضور یک حامی قوی در کنار این تیم به یکی از دغدغه‌های فدراسیون فوتبال تبدیل شد. در این راستا فدراسیون با شرکت ائل‌خودرو قراردادی منعقد کرد اما در ادامه این قرارداد از حالت انحصاری خارج شد و مسئولان پی بردند که برای جذب درآمدهای کلان اسپانسری، نیازمند مشارکت غیرانحصاری هستند. «کسب‌وکار» در گفت‌وگو با حامیان تیم ملی، شرایط اسپانسری مشارکتی را بررسی کرد.


فدراسیون فوتبال طی مراسمی شرکت فناپ که از زیرمجموعه‌های بانک پاسارگاد است و در زمینه خدمات الکترونیکی و مجازی فعالیت می‌کند را به عنوان یک پای اصلی کنسرسیوم حمایت از تیم ملی معرفی کرد. قرارداد فدراسیون با فناپ بطور رسمی ۷ میلیارد اعلام شده هرچند علی کفاشیان، رئیس فدراسیون آن را مبلغ پایه اعلام کرده که برای شروع کار است اما مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد به «کسب‌وکار» گفت: تاکنون ۵میلیارد به حساب فدراسیون واریز شده است و تا پایان هفته ۲ میلیارد دیگر نیز واریز می‌شود به گفته وی در واقع این یک نوع گلریزان برای تیم ملی فوتبال است، هرچند بانک پاسارگاد این اقدام را یک وظیفه اجتماعی و ملی می‌داند. همانطور که در گذشته از تیم‌های ملی فوتسال و کشتی حمایت کرده است. 

راه‌های درآمدزایی فناپ
برنامه‌هایی که بانک پاسارگاد توسط فناپ در حمایت از تیم ملی دنبال می‌کند، شامل درصدی از سود سپرده های حامیان تیم ملی در این بانک و نیز ارائه خدماتی توسط فناپ در فضای مجازی است. در این رابطه علی آدینه، مدیر روابط عمومی این شرکت به «کسب‌وکار» گفت: از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده فناپ برای تیم ملی، خدماتی است که مشابه آن را در گذشته به دو تیم سرخابی‌ها ارائه داده‌ایم از جمله کانون هواداران، طراحی وب سایت، خدمات ارزش افزوده، کارت هواداری و خدمات SMS که البته قرار است برنامه‌های جدید مختص تیم ملی نیز اضافه شود که در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

فناپ یک بنگاه اقتصادی و درآمدزاست
شرکت فناپ که در زمینه ITC فعالیت می‌کند، قراردادی یک ساله با فدراسیون فوتبال دارد. بر این اساس آدینه معتقد است با توجه به اینکه تیم ملی فرایندی ماندگار است، می‌تواند درآمدهای بیشتری برای این شرکت داشته باشد. وی اظهار کرد: شرکت ما در ابتدای قرارداد خود ۷میلیارد تومان به فدراسیون پرداخت کرده است. تضمین ما بر این است که ۸میلیارد تومان دیگر از خدمات فناپ درآمدزایی خواهد شد که در مجموع پیش‌بینی ما از درآمد نهایی ۱۵ میلیارد تومان است. شرکت فناپ با اشاره غیرمستقیم به برنامه‌های خود عنوان می‌کند که وارد یک سرمایه‌گذاری شده است. آدینه معتقد است بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی نیاز به تبلیغات دارد اما این همه اتفاق نیست زیرا برنامه‌های اقتصادی بانک تازه بعد از جام جهانی برزیل شروع می‌شود. 

شرکت تبلیغاتی عامل تقویتی
سید علی شیرازی، مدیرعامل شرکت رسا به عنوان یکی دیگر از پایه‌های این کنسرسیوم درباره منافع شرکتش اعلام کرد: ما به عنوان صاحب ایده‌ اولیه و رابط تفاهم بین فدراسیون و فناپ مسئولیت اجرایی تمام برنامه‌های تبلیغاتی را بر عهده داریم و منافع ما همان حق‌الزحمه تبلیغات است و حمایت ما از تیم ملی در واقع تقویت این تفاهم است. 

ائل‌خودرو همچنان در صحنه
هر از چند گاهی شاهد این هستیم که مسئولان فدراسیون بحث شکایت از شرکای ائل‌خودرو را مطرح می‌کنند اما حقیقت به گونه‌ دیگری در حال رقم خوردن است. فدراسیون فوتبال و شرکت ائل‌خودرو با تشکیل یک کمیته ۳نفره (از هر یک از طرفین یک نماینده نفر سوم به عنوان ناظر و نماینده مورد قبول هر دو طرف) شرایط جدید وضع قرارداد را بررسی می‌کنند. 
یکی از مدیران شرکت ائل خودرو که نخواست نامش ذکر شود، اظهار کرد: ائل‌خودرو همچنان در کنار تیم ملی خواهد ماند همانطوری که قول داده بود اما این‌بار اسپانسر انحصاری نیست و شرکت فناپ هم در کنار ما خواهد بود. در قرارداد جدیدی که الان در حال بررسی است تعدادی از بندها و مبلغ قرارداد نیز تغییر خواهد کرد که تا ۲هفته آینده بطور رسمی از طرف فدراسیون فوتبال اعلام می‌شود. 

همبستگی زمینه درآمدزایی بنگاه‌ها
به نظر می‌رسد با تشکیل کنسرسیوم زمینه‌ حضور بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز فراهم شود زیرا در مراسم همبستگی تیم ملی، رئیس فدراسیون از شرکت‌ها و اپراتورها برای حضور در این همبستگی دعوت کرد و از طرف دیگر عباس ترابیان آن را شرایط مهیا شده برای بهره‌برداری شرکت‌ها خواند. 
شرکت فناپ هم به عنوان نماینده‌ بنگاه‌های اقتصادی با حضورش اعلام کرده است که این کنسرسیوم درآمدزاست و حتی بیش از مبلغ ۸میلیارد تضمین داده شده درآمد خواهد شد. شعار «همه‌ ایران، حامی تیم ملی ایران» که توسط این کنسرسیوم اعلام شده است، گام نخست در تضمین این برنامه است که با حضور مدیرعامل بانک سپه و شرکت رایتل در همایش همبستگی حامیان تیم ملی پیش‌بینی می‌شود موسسه‌های دیگری نیز به جمع حامیان اضافه شوند.