مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

کلنیک کسب و کار نوآوران پارسی _ قسمت 1

چهارشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۵۰ ق.ظ

دستیابی به رشد اقتصادی و اشتغال پایدار و مولد از اهداف حاکمیت در جامعه است که تحقیق آن نیازمند فراهم شدن امکانات و شرایط مناسب محیطی مانند کارآمدی سیاست­های اقتصادی دولت، وسعت زیرساخت­های اقتصادی دولت و وجود نهادهای پیش­برنده است. از سوی دیگر عوامل کمّی و کیفی تولید مانند نیروی کار، سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی نیز به عنوان منابع رشد اقتصادی مطرحند. سرمایه انسانی معادل کیفیت نیروی انسانی است که با وجود آن، امکان ترکیب مناسب نهاده­های کار و سرمایه فیزیکی و خلق فرصت­های اقتصادی جدید فراهم می­شود. یکی از عواملی که در ارتقای کیفیت نیروی انسانی مؤثر است تربیت افراد تحصیلکرده با ویژگی­های پیش­برنده مانند روحیه خلاقیت، تفکر، نوآوری، تحول­گرایی و توسعه­گرایی در مراکز آموزشی است.

Image result for business clinicکارآفرینی فرآیندی است که فرد با ایده و فکر جدید خود و طی مراحلی به ایجاد کسب و کار و معرفی محصول و خدمات جدید در جامعه همت می­گمارد. یکی از دلایل اهمیت کارآفرینی این است که به افزایش کارایی اقتصادی منجر می­شود، نوآوری را به بازار کار و تولید می­آورد، مشاغل جدید ایجاد می­کند و وضعیت اشتغال را بهبود می­بخشد. از طرفی در دنیای پر رمز و راز و به شدت متحول عصر حاضر، راهبرد کارآفرینی به عنوان یک استراتژی اصولی وکارآمد در توسعه و ارتقای شاخص­های مهم و محوری اقتصادی، اجتماعی و انسانی کشورها محسوب می­شود و از آن جهت مهم است که قابلیت­های بسیار بزرگ و دستاوردهای عظیم برآمده از پدیده و مفهوم کارآفرینی می­تواند عامل شکوفایی، پویایی، پایایی، تداوم و بقا در جوامع و کشورهای مختلف باشد.

آموزش کارآفرینی سیاستی است که به طور مستقیم در کمیت و کیفیت عرضه­ی کارآفرین در یک جامعه اثر می­گذارد. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته که حتی الامکان موانع و مشکلات برطرف شده­اند، دولت­ها به شکوفا کردن توان بالقوه مردم پرداخته­ و بر آموزش در فرآیند کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs)،کسب و کارهای خانگی، خرد و نوپا تأکید وافر دارند دارند.

آحاد جامعه با اجرای سیاست­های حمایتی و تسهیل­گر حاکمیت می­توانند به اهداف گوناگونی مانند شناخت فرصت­ها و چگونگی بهره­برداری از آن­ها، آشنایی با تکنولوژی و دانش فنی جدید و چگونگی بکارگیری آن­ها، روش­های جدید علمی مدیریت و بازرگانی در جامعه دست­ یابند.

سازمان­های غیررسمی امکان برقرار کردن روابط غیررسمی و انعطاف پذیر را در ساختار خود پیش بینی نموده و براساس ساختار کارآفرینانه، در آن­ها قوانین و مقررات، شرح وظایف، میزان اختیارات محول شده در تصمیم­گیری دارای بیش­ترین انعطاف­پذیری و در راستای توانمندسازی زیرمجموعه­ی سازمانی است و این اجازه به کارکنان داده می­شود تا با استفاده از ابتکارات و خلاقیت­های فردی و سازمانی ضمن درنظر گرفتن اهداف شغلی و سازمانی برای بهبود ماموریت واحد مربوط تلاش کنند.

Image result for business clinicمرکز کارآفرینی و کلنیک کسب و کار نوآوران پارسی سازمانی غیررسمی با ساختار کارآفرینانه است که دارای مجوزهای نهادی حاکمیتی هم­افزا با راهبرد استفاده حداکثری از سرمایه­های انسانی دارای صلاحیت­های علمی و اجرایی و نیز منابع ملی و منطقه­ای، با هدف مشاوره، آموزش کارآفرینی، توانمندسازی و ارتقاء مهارت­های فردی و سازمانی، صاحبان ایده فرصت محور، کارآفرینان، کسب و کارهای کوچک و متوسط و نوپا در راستای سندچشم­انداز و سیاست­های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر سیاست­های کلی اشتغال کشور طراحی و در فرآیند راه­اندازی قرار گرفته است.