مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

یکی از بهترین راه‌های تولید خلاقانه و ایده‌های ابتکاری برای ایجاد محصول جدید، مطالعه هدفمند بازار است. با مطرح کردن پرسش‌های درست و نگاهی با دقت و تمرکز می‌توان فرصت‌های ایده آلی برای ابتکار در همه جا و تحت هر شرایطی یافت.



اصلی‌ترین نیاز و تمرکز شما هنگام مطالعه بازار در نظر گرفتن نکته حیاتی و اساسی آینده محصول مورد نظرتان است. آیا مردم در حال حاضر نیازمند و طالب این محصول هستند یا تمایلی به پرداخت سرمایه خود برای این محصول دارند؟
زمانی که مجذوب ایده ابتکاری جدیدی شده‌اید، باید بر این جنبه که آیا به راستی نیاز به آن در بازار وجود دارد یا خیر تمرکز کنید.
به یاد داشته باشید برای به ثبت رساندن و پیاده‌سازی یک طرح ایده‌آل نیازی نیست تا یک چرخ را دوباره و به طریقه‌ای خارق العاده و اعجاب انگیز طراحی کنید.


در اینجا 5 موقعیتی را که در آنها می‌توانید فرصت‌های طلایی خود را بیابید، معرفی می‌کنیم:


1) هنگام رقابت
توجه به اینکه رهبران صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، برای آینده چه برنامه‌هایی در ذهن دارند؟ صنعت در راستای چه مسیری درحال حرکت است؟ سوال‌های بسیار زیادی می‌تواند در این زمینه مطرح ‌شوند. باید ببینید شکایت‌ها از کجا نشات می‌گیرند، چه مواردی نیازمند تغییر و چه گروهی خواستار این تغییرات هستند. اما می‌توانید با بررسی برنامه‌های کاربردی انحصاری رقبای خود، پاسخی برای تمامی این سوالات بیابید. عموما در آمریکا برنامه‌های کاربردی که امتیاز آنها به ثبت می‌رسد، 18 ماه بعد به طور عمومی منتشر می‌شوند.
نیاید هم وقت زیادی را صرف پیگیری در دفتر ثبت اختراع یا جست‌وجو در گوگل کرد. بررسی اختراعات و طرح‌های دیگر، راهکاری مفید و بسیار کاربردی برای برانگیختن خلاقیت و نوآوری است.


2) در بازبینی محصولات
به بررسی نظرات و پیشنهادهای مرتبط به محصولات در سایت‌های شناخته شده و معتبر همانند آمازون بپردازید. نظرات و انتقادات مشتریان را درباره محصول مورد نظر در بازار کار و صنعت مربوطه بررسی کنید. بدانید که آنها خواستار تغییرات در چه زمینه‌هایی هستند. شاید شما قادر باشید راهکاری بهتر یا ایده کاربردی تری در زمینه خاصی ارائه دهید.


3) در نمایشگاه‌های تجاری
این نمایشگاه‌ها مکان‌های ایده آلی برای پیدا کردن فرصت‌های ناب در جهت نوآوری و ابتکارات جدید و به روز هستند. همیشه در این نمایشگاه‌ها قسمت‌هایی جداگانه به‌طور انحصاری برای محصولات جدید اختصاص داده شده‌اند که در اولویت‌های بازدید از این مکان‌ها قرار می‌گیرند. همیشه شورو شوق و انرژی حاکم بر فضا در این مکان‌ها ملموس است.
روابط جدید و ملاقات با افراد علاقه‌مند و متخصص و لذت بردن از رخدادها و هیجان و طرح‌هایی که در شما بیدار می‌شوند، همه بخش‌هایی از این همایش‌ها هستند. عموما یکی از سخنران‌ها بر بازگو کردن و برطرف سازی مشکلات و پاسخ‌دهی به سوالات تمرکز می‌کند.


4) در خرده فروشی‌های محلی
در ساعات خلوت‌تر با مدیران و مسوولان و کارکنان فروشگاه در مورد مشکلاتی که خریداران با آن مواجه هستند صحبت کنید و به بررسی جوانب کار بپردازید. مثلا اینکه مشتریان هنگام ورود به فروشگاه درگیر چه مسائلی هستند؟ آیا از همه امکانات ارائه شده راضی‌اند؟ آیا به درستی از مواردی که به فروش می‌‌رسد اطلاعات جامع و کافی دارند؟ با مطرح کردن پرسش‌های متفاوت، به سادگی می‌توان اطلاعات زیادی به دست آورد. با شکل دادن روابط، از این اطلاعات بهره‌برداری کنید و طوفان ذهنی خود را ارتقا دهید.


5) هنگام تحقیقات اینترنتی
مقالات و گزارش‌های آنلاین زیادی منتشر می‌شوند که دربرگیرنده جزئیات زیادی هستند. برای مثال، اگر من در حوزه صنعت بسته‌بندی کار و نوآوری می‌کنم، می‌توانم خیلی ساده از طریق جست‌وجوی اینترنتی در مورد سلیقه‌های بسته‌بندی‌ روز، اطلاعاتم را به‌روزرسانی کنم.
شناسایی فرصت‌های ایده‌آل و مناسب اولین قدم اساسی برای نوآوری است. شما باید ابتکار خود را در عمل امتحان کنید تا با الهام گرفتن از گرایش‌های مشابه در صنعت خود، راه‌حل‌های مناسبی برای مواجه شدن با مشکلات موجود بیابید.
با دقیق‌تر شدن در تمامی این موارد، می‌توان سر نخی مشابه در تمام آنها یافت: مطرح کردن ایده‌های جدید نیازمند به روز رسانی اطلاعات و بررسی و تحقیق در زمینه‌های صنعت مورد علاقه تان است.


اما به یاد داشته باشید که به خود مغرور نشوید و همچنان خلاق و نوآور باقی بمانید.

 

نویسنده: استفان کی (مترجم: دلارام حسینیون)-منبع: Entrepreneur