مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

چرا کارآفرینی شگفت‏ انگیز است؟

شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۱۸ ق.ظ
هر کارآفرینی داستان متفاوتی درباره علت شروع کسب‌وکارش دارد. برخی از روزی شناخته می‏شوند که تصمیم گرفتند برای خودشان کار کنند و برخی دیگر وقتی برای دیگران کار می‏کردند، ایده‏ هایی به ذهن‌شان خطور کرد و تصمیم گرفتند که به سمت کارآفرینی بروند.

بیشتر صاحبان کسب‌وکار در مورد یک مساله اتفاق ‏نظر دارند: کارآفرین بودن فوق‏ العاده است. دلایل بی‏ پایانی برای این امر وجود دارد و هر کارآفرینی دلایل خاص خود را دارد. در اینجا چندین دلیل به‌صورت تصادفی آورده شده است که چرا کارآفرینی شگفت‏ انگیز است.


۱. بر سرنوشت خود کنترل تام دارید
شما تصمیم‏ گیرنده هستید و تصمیماتی می‏گیرید که در نهایت موفقیت یا شکست کسب‌وکارتان را تعیین می‌کند. هیچ‌کس در مسیری که انتخاب کرده‌اید، دخالت نمی‏کند.
۲. کارآفرینان، مبتکر هستند
به همه تکنولوژی‏ها و ایده ‏هایی که در چند سال گذشته وارد زندگی شما شده است، فکر کنید. همه آنها فقط یک ایده بودند، اما کارآفرینان شگفت ‏انگیز این ایده‏ ها را وارد زندگی شما می‏کنند.
۳.  شما بخشی از یک خانواده می‏شوید
فرهنگ کارآفرینی تقریبا مثل یک خانواده بزرگ است. شما گروهی بهتر از افرادی که می‏خواهند ایده بدهند و به کارآفرین کمک کنند، نخواهید یافت.
۴. می‏توانید بر ارائه ‏دهنده برندتان کنترل داشته باشید
تیمی که دور خودتان جمع کرده‏ اید، نقش اساسی در موفقیت شما ایفا می‏کند؛ پس می‏توانید تیمی از افراد همفکر جمع‏ آوری کنید تا علایق مشترکتان را با هم به اشتراک بگذارید.
۵. هیچ نوع کد پوششی وجود ندارد
تاد پدرسون موسس و مدیرعامل Vivint، اخیرا در یک شوی تلویزیونی به نام Undercover Boss ظاهر شد و توضیح داد که او هر روز یک کلاه بیسبال با برند شرکتی می‏پوشد. درحالی‌که او رئیس شرکت است و می‏تواند هر چه دلش خواست بپوشد.
۶.  شما فرصتی برای تغییر زندگی دیگران دارید
آیا ایده‏ ای برای یک محصول یا خدمات دارید که پتانسیل ایجاد یک اثر بزرگ را دارد؟ پس به دنبالش بروید. هیچ چیز نمی‏تواند جلوی شما را بگیرد.
۷. کنترل کاملی بر محل کارتان دارید
آیا در یک محیط خلاق بهتر عمل می‏کنید؟ آیا دفتری با تخته ‏های وایت ‏برد می‏خواهید که بتوانید روی آن ایده‏ هایتان را بکشید یا یک مکانی برای سرو قهوه می‏خواهید که همیشه کافئین بدنتان را تامین کنید؟ پس این امر را ممکن سازید.
۸. به‌عنوان یک الگو، خوب عمل می‏کنید
به‌عنوان یک کارآفرین، مردم به دنبال شما خواهند بود. شما توانایی این را دارید که یک الگو برای فامیل، دوستان، کارمندان و اجتماع باشید. موفقیت شما به بقیه انگیزه و جهت می‏دهد.
۹.  هرگز خسته نخواهید شد
همیشه چیزی برای انجام دادن وجود دارد و شما لیست بزرگی از کارها برای انجام دادن دارید. هر روز چالش ‏های جدید و فرصت‏های تازه دربردارد تا شما را مجبور کند تا همه توجه و انرژی تان را بر آنچه انجام می‏دهید، بگذارید.
۱۰. برای مسافرت آزاد باشید
تکنولوژی مدرن، کارمندان را از راه دور کنترل می‏کند و اینترنت به شما این آزادی را می‏دهد تا حتی زمانی که در مسافرت هستید، کسب‌وکارتان را اداره کنید. جهان را طوری ببینید که ایجاد یک شرکت بزرگ و موفق یک امر شدنی است.
۱۱. هیچ مانع سنی وجود ندارد
کارآفرینان در هر سنی می‏توانند شروع به‌کار کنند. برخی از کالج، برخی زمانی که در دبیرستان مشغول تحصیل‏اند و حتی بچه‏ هایی که تنها ۹ سال سن دارند.
۱۲. ذهن شما همیشه به‌کار گرفته خواهد شد
هر تصمیمی که در کسب‌وکارتان می‏گیرید، از ایده اولیه تا رشد و شکوفایی آن، شما مسوولش هستید.
۱۳. اتاق‏های کار را آزاد بگذارید
کارآفرینان آزادی کاملی برای کار کردن یا محول کردن آنها دارند. هیچ اتاق یا میزی وجود ندارد که مجبور باشند کل روز را در آن بگذرانند.
۱۴. هیچ‌کس جز خودتان مقصر نیست
به‌عنوان یک کارفرما، وقتی اشتباهی رخ می‏دهد، انگشت اتهامتان به سوی کسی نشانه نمی‏رود. دانستن اینکه هر تصمیمی که می‏گیرید، مستقیما بر شغل شما تاثیر می‏گذارد، بهترین انگیزه است.
۱۵. هرگز احساس کم ارزش بودن نمی‏کنید
اگر ایده‏ای دارید که کسب‌وکارتان را از آنچه اکنون هست، بهتر می‏کند. مجبور نیستید از کسی در مقطع بالاتر بخواهید بخشی از زمانش را به شما بدهد و به پیشنهادهای شما گوش کند.
۱۶. زمان بیشتری با خانواده بگذرانید
کارآفرینانی که فرزند دارند توانایی این را خواهند داشت برنامه خود را با عملکرد و فعالیت‏های مدرسه فرزندانشان تطبیق دهند.
۱۷. فرصت‏هایی را برای اعضای خانواده فراهم کنید
بسیاری معتقدند که ترکیب همکاری خانواده و تجارت ایده خوبی نیست. من نیز با این نظر موافقم، اما زمانی که در مورد روابط کارفرما/ کارمند صحبت می‏کنید، این مساله کم ‏اهمیت است.
۱۸. فرصتی برای کمک کردن
به‌عنوان یک کارآفرین، فرصت حمایت از خیریه‏ ها، مدارس و سازمان‏های غیرانتفاعی را دارید. توانایی ایجاد تغییر در جامعه ‏تان احساس فوق‏العاده ‏ای است.
۱۹. از سرگرمی‏هایتان لذت ببرید
وقت آزاد شما می‏تواند صرف چیزهایی شود که دوستش دارید. به فعالیت‏های ورزشی بیشتر توجه کنید، گلف بازی کنید یا بیشتر ماهیگیری کنید. کارآفرین بودن توانایی این را به شما می‏دهد تا از تفریحاتتان بیشتر لذت ببرید.
۲۰. شما با جامعه همکاری می‏کنید
شما می‏توانید با ایجاد یک خدمت یا تولید یک محصول مستقیما بر جامعه تاثیر بگذارید.
۲۱. کسی با عصبانیت زمان را چک نمی‏کند
گروهی که از ساعت ۹ تا ۵ مشغول کارند، چند بار در طول روز زمان را چک می‏کنند؟ در بسیاری موارد این امر رخ می‏دهد. به‌عنوان یک کارآفرین توازن مدیریت زمان شما یک کلید است. روز شما زمانی پایان می‏یابد که کارها و مسوولیت‏هایتان را به پایان برده باشید.
۲۲. شما به کسی گزارش نمی‌دهید
مافوقی وجود ندارد که شما به او گزارش دهید. اگر می‏خواهید به آنچه ایمان دارید به کسب‌وکارتان کمک می‏کند، عمل کنید، هیچ مقررات دست‏‏ و‏پاگیری برای پیشرفت در مسیرتان وجود ندارد.
۲۳. این یکی از بزرگ‌ترین چالش‏هایی خواهد بود که با آن روبه‌رو خواهید شد
پیشبرد یک شرکت و اعضای تیم در مسیر رشد یک چالش بزرگ است. موانعی که در مسیرتان با آن روبه‌رو می‏شوید، تجربه‏ای برایتان فراهم می‏کند که هیچ‏جای دیگر آن را یافت نخواهید کرد.
۲۴.  هیچ کار تکراری وجود ندارد
تصور کنید تا زمانی که مشغول کارید یک کار تکراری را هر روز انجام می‏دهید. خوشبختانه به‌عنوان یک کارآفرین نباید راجع به این موضوع نگران باشید، چون نقش‏های متفاوتی را ایفا می‏کنید.
۲۵.  توانایی تغییر
اگر کسب‌وکار شما افت کرده است، این آزادی را دارید تا آن را تغییر دهید. تصور کنید چه تعداد شغل به‌دلیل اینترنت از بین رفته است. بسیاری از آنها با مدیران عالی به سادگی تغییر کرده و احیا شده‏ اند.
۲۶. با ذهن‏های خلاق مشغول کار می‏شوید
شما به‌عنوان یک کارآفرین، با افراد باهوش بسیاری از سراسر جهان سروکار خواهید داشت. با ذهن‏ های خلاق در تیمتان و در طی روابط کاری روبه‌رو می‏شوید.
۲۷. میراثی از خود به‌جا می‏گذارید
ایجاد یک برند موفق ورای جذابیت و خدمتی که انجام می‏دهد، میراث شخصی از شما به‌جا می‏گذارد که انگیزه‏ای برای بسیاری از کارآفرینان است.
۲۸.  علایق و باورهای خود را صرف کسب‌وکارتان کنید
آیا درمورد سلامتی و تناسب اندام حساس هستید؟ یک مشاور تغذیه شوید یا یک باشگاه ورزشی راه بیندازید. همان‌طور که توانایی ایجاد کسب‌وکار را دارید، می‏توانید از طریق علایق و باورهایتان بر مردم تاثیر بگذارید.
۲۹. می‏توانید مردم را شاد سازید
داشتن محصولات اپل، آی‌فون، مک بوک، آی‏مک، آی‏پاد یا آی‏پد، هر روز لبخند بر لب میلیون‏ها انسان می‏آورد. مطمئنا، اپل صاحب میلیاردها دلار است اما مشتریانش را هم خوشحال می‏کند.
۳۰. از کار کردن پول به‌دست آورید و آنچه را که دوست دارید انجام دهید
بیایید بپذیریم که پول مهم است. وقتی شما بتوانید یک زندگی راحت فراهم کنید و آنچه را که دوست دارید انجام دهید این یک موقعیت برد-برد است.
۳۱. احساس قدردانی ارزشمند است
احساس بسیار خوبی است زمانی که ایمیل یا تماس تلفنی از کسی دریافت می‏کنید که در آن می‏گوید کسب‌وکار شما چه تاثیر مثبتی بر زندگی‏اش داشته است.
۳۲. به‌طور مداوم یاد می‏گیرید
به‌عنوان یک کارآفرین همیشه در حال آموختن هستید. درس‏های ارزشمندی که در هیچ کلاسی نمی‏آموزید.
۳۳. ترس از اخراج شدن ندارید
کارمندان بسیاری هر روز از شغل خود اخراج می‏شوند. این امر بی‏نهایت استرس‏زا است. زمانی که شما کارآفرین باشید، این ترس وجود ندارد.
۳۴. روزهای بد همیشه می‏توانند بدتر باشند
یک روز بد برای یک کارآفرین بهتر از یک روز بد برای کسی است که برای بقیه کار می‏کند
۳۵. هیچ مدرک یا برگه کاغذی جایگزین مسیر شما نمی‏شود
شما مجبور نیستید حتما مدرکی از یک دانشگاه معتبر داشته باشید. در حقیقت، برخی از موفق‏ترین میلیاردرهای حوزه تکنولوژی دانشگاه را رها کرده‏اند.
۳۶. هیچ محدودیتی وجود ندارد
همان‌طور که دوست دارید خلق کنید، اختراع کنید و خراب کنید. این‌گونه ایده ‏های خلاقانه متولد می‏شوند.
۳۷. حس کنجکاوی‌تان را ارضا کنید
بیشتر کارآفرینان کنجکاو هستند. آیا ایده من کار خواهد کرد؟ آیا می‏توانم این ایده را به یک شغل مناسب تبدیل کنم؟ آیا می‏توانم یک مدیر خوب باشم؟
۳۸. ملاقات‏های کسل‏ کننده وجود ندارند
ملاقات‏های خسته ‏کننده تمام شده‏اند. اکنون اگر شما در یک ملاقات کسل‏ کننده باشید، کسی جز خودتان را نمی‏توانید مقصر اشتباهات بدانید.
۳۹. تصدیق رسانه‏ها و مطبوعات
وقتی رسانه‏ها شرکت شما را پوشش می‏دهند و آن را تصدیق می‏کنند، بی‌نهایت برای شما رضایت‏بخش است. قدردانی از کار پرتلاشتان لذت‌بخش خواهد بود.
۴۰.  یک مهیاکننده می‏شوید
شما به‌عنوان یک کارآفرین برای بسیاری یک عرضه ‏کننده خواهید بود. کارمندان شما به مدیریت و تصمیم‏گیری شما تکیه خواهند کرد چون این امر مستقیما بر معاش و رفاه آنها تاثیر خواهد داشت.
۴۱. فرهنگ سازمانی خود را بسازید
باید فرهنگ سازمانی خود را بر پایه اعتقادات خود بسازید. آیا می‏خواهید به کارمندانتان اجازه دهید که روزهای جمعه از خانه، کارها را انجام دهند؟ می‏توانید فرهنگ سازمانی را که به آن باور دارید گسترش دهید و در نتیجه بهترین محیط را برای موفقیت ایجاد کنید.
۴۲. رشد فردی را تجربه کنید
احساس فوق‏العاده‏ ای است وقتی که به عقب برگردید و ببینید به‌عنوان یک فرد چقدر رشد داشتید. رشد و موفقیت یک شغل مستقیما به رشد شخصی یک کارآفرین بستگی دارد.
۴۳. به یک متخصص در حل کردن مشکلات تبدیل می‏شوید
به‌عنوان فردی که صاحب کسب‌وکار است بسیار کاردان می‏شوید و در طول زمان خواهید آموخت که بر مشکلات فائق شوید و هر مشکلی را که پیش پای شما است حل کنید.
۴۴.  فرصتی برای داشتن ایده‏های بهتر
آیا ایده‏ای دارید که کارها را بهتر و کارآتر می‏کند؟ پس دست به‌کار شوید.
۴۵.  تجربیات بی‏پایان زندگی
می‏توانید به نقاط جدید سفر کنید و با افراد مختلف در تعامل باشید. آنچه برخی ممکن است فقط به‌عنوان مذاکره کاری ببینند، شما به‌عنوان یک فرصت برای کشف بخش تازه‏ای از جهان و ملاقات با افرادی که در غیر این صورت با آنها ملاقات نداشتید، می‏بینید.
۴۶.  بااراده‏تر و قوی‌تر می‏شوید
ضربه می‏خورید و شکست می‏دهید. یادگیری اینکه باید بلند شوید و مشکلات را از بین ببرید شما را به فردی قوی‏تر تبدیل می‏کند.
۴۷. سالم‏تر باشید
یک برنامه منعطف به شما اجازه می‏دهد تا یک برنامه روزانه برای ورزش تدارک ببینید. صبح زود یا غروب، هرکدام که برایتان مناسب است، به ورزش بروید.
۴۸. می‏توانید با خودتان رقابت کنید
کارآفرینان ذاتا رقابت‏ پذیرند. هدف بهبود و رشد مداوم است، پس آن را به رقابت شخصی تغییر دهید. آیا می‏توانید امروز تماس‏ های کاری بیشتری نسبت به دیروز داشته باشید؟ آیا می‏توانید تیم بازاریابی‏تان را تشویق کنید تا نسبت به دیروز فروش بیشتری داشته باشند؟
۴۹.  کارآفرینی شما را قادر می‏سازد تا رویاهای بزرگ در سر بپرورانید
وقتی شما یک کارآفرین هستید، هیچ ایده ‏ای احمقانه و هیچ هدفی دست‏ نیافتنی نیست؛ می‏توانید به همان اندازه که می‏خواهید رویاهای بزرگ داشته باشید.
۵۰. مجبور نیستید خوش‏شانس باشید
شانس ربطی به موفقیت ندارد. اعتقاد به شانس تنها بهانه ‏ای دستتان خواهد داد تا شما را از رسیدن به موفقیت بازدارد.