مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم جیمز هاردی تحت عنوان «پنج سناریوی محتمل برای آغاز جنگ جهانی سوم»‌ پیش بینی خود را برای درگیری های آینده جهانی معرفی کرده است.

نشنال اینترست در این گزارش آورده است: این روزها در هر بخشی از جهان آتش جنگ و مناقشه ای برپاست، درگیریها در اوکراین ادامه دارد، تنش بر سراسر منطقه آسیا - اقیانوس آرام حکمفرماست، ابولا در آفریقا بیداد می کند، حملات خونین داعش در سوریه و عراق ادامه دارد و غیره ... ولی با این همه آیا سناریو های دیگری نیز وجود دارد که وخیم تر از همه اینها باشد؟ درگیریهایی که ممکن است آتش جنگ جهانی سوم را در کره خاکی شعله ور سازد. الف در ادامه هر کدام از این سناریوها را به نقل از شبکه خبر آورده است.

کره شمالی در مقابل جهان
گزارشهایی که طی هفته اخیر از پیونگ یانگ منتشر می شد بر بیماری و کسالت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دلالت داشت؛ با این همه نکته خوب داستان این است که اقدامات تحریک آمیز کره شمالی همواره با برداشتن گامهایی تضمین شده در یک بازی تحت کنترل همراه بوده است، اقداماتی که در نهایت با تلاش کره شمالی برای دریافت امتیازاتی در قالب دریافت کمکهای اقتصادی از جامعه بین المللی به پایان رسیده است. مذاکرات کنونی میان کره شمالی و ژاپن بر سر سرنوشت اتباع ربوده شده ژاپنی نمونه خوبی از این اقدامات است، جایی که پیونگ یانگ تلاش می کند از اهرم سیاسی ماجرای اتباع ربوده شده برای کسب امتیاز از توکیو بهره برداری کند.

تئوری "‌تحریک "‌ وقتی موثر واقع می شود که مسجل شود کره شمالی هنوز هم در حال توسعه برنامه تولید تسلیحات هسته ای و تولید موشکهایی با قابلیت حمل کلاهکهای مجهز به این گونه تسلیحات است. افزون بر آن کره جنوبی سرگرم ایجاد نیروی بازدارنده خود در قالب ایجاد سامانه ای است که موشکهای هسته ای کره شمالی را قبل از پرتاب و رسیدن آنها به زمین مورد اصابت قرار دهد. 

نکته قابل توجه این است که چین هم صبر و تحمل و البته قدرت نفوذ خود را در کره شمالی از زمان اعدام جانگ سونگ تائک در این کشور از دست داده است و این روند اوضاع شبه جزیره کره را بیش از پیش غیر قابل پیش بینی می سازد. به طور قطع رفتار کره شمالی بر پایه منطق ادامه حیات رژیم استوار است ولی در صورت مرگ کیم همه شرایط امکان پذیر خواهد بود.

چین در برابر هند یا پاکستان
رویارویی مرزی میان هند و چین که در نهایت روز ۲۷ سپتامبر پس از تقریبا سه هفته فروکش کرد، ‌تازه ترین نشانه از این است که روابط میان این دو همسایه بزرگ و قدرتمند تا چه اندازه می تواند متلاطم و پرتنش باشد. ورود اخیر یک فروند زیردریایی چینی به منطقه ای در غربی ترین نقطه مرزی سریلانکا و چین نشانه ای دیگر از این است که اولویت های راهبردی دهلی نو و پکن ممکن است با یکدیگر تداخل پیدا کند. 

البته هیچ دلیل واقعی برای اینکه دو کشور وارد جنگ شود وجود ندارد. چین یک رشته مذاکرات موفقیت آمیز با هند بر سر اختلافات مرزی برپا کرده که در بیشتر موارد به جز یک مورد حل شده است. از طرفی هند از موقعیت استراتژیک و قدرت نظامی لازم برای تحمیل برتری منطقه ای خود بر منطقه اقیانوس هند برخوردار است. مرزهای طبیعی هیمالیا و جنوب شرق آسیا نیز فضای جغرافیایی لازم را برای اینکه هر دو طرف از وضع موجود راضی باشند مهیا کرده است.

در هر حال رویکرد پکن در ایجاد فضای دوستانه با پاکستان استیلای منطقه ای هند را تهدید می کند و این در حالیست که سیاست "نگاه به شرق" هند نیز به مذاق پکن چندان خوشایند نیست زیرا دهلی نو را در کنار ویتنام و ژاپن قرار می دهد.

مسائل غامض و درهم پیچیده در خاورمیانه
اوضاع کنونی در منطقه خاورمیانه، اعم از تحرکات نظامی داعش، اوضاع عراق، غزه، سوریه، رژیم صهیونیستی، ‌لبنان یا حتی بهار عربی به قدری پیچیده و مبهم و گیج کننده است که دست کم نمی توان گفت زمینه را برای ایجاد جنگ جهانی سوم مهیا می کند. یکی از احتمالات می تواند این باشد که عربستان سعودی درصدد بهینه سازی و توسعه موشکهای بالستیک دی اف - ۳ خود و جایگزینی آنها با موشکهای دی اف - ۲۱ برآید که گفته می شود قادر به حمل کلاهکهای هسته ای است. یکی دیگر از بخش های این سناریو این است که این موشکها به سمت کدام کشور هدف گیری شوند؟‌ یکی دیگر از احتمالات این می تواند باشد که کره شمالی به داعش به نحوی کمک کند تا انبارهای مواد هسته ای را به سلاح تبدیل کنند.

روسیه در برابر ناتو
قبل از پر شدن رسانه های جهانی از حملات هوایی بر ضد داعش،‌ بزرگترین داستان سال تحولات و اوضاع کنونی در شرق اوکراین بود. سرنگونی یک فروند هواپیمای خطوط هوایی مالزی و تخلفات مرزی نظامیان روسی و ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه جملگی موجب شد مناسبات غربی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تیره و تار شود.

این روند خوشایند ناتو نیست و به همین علت این سازمان می کوشد تا جایگاه خود را در شرق اروپا به مراتب قدرتمندتر سازد. ناتو همچنین نیاز دارد تا برای پیروزی در جنگ های اطلاعاتی راهی مناسب پیدا کند. قطع نظر از این ملاحظات تاکتیکی در کانون مسئله، حرکت ناتو به سمت شرق قرار دارد که روسیه با آن مخالف است و این حق را برای خود محفوظ می داند تا از اقلیت روس زبان در دیگر کشورها حمایت لازم را به عمل آورد. در این میان اگر ناتو احساس کند کشورهای عضو حوزه بالتیک یا لهستان در معرض تهدید قرار گرفته اند، باید واکنش مناسب را نشان دهد.

چین در برابر آمریکا (‌از طریق تایوان، ژاپن یا دریای چین جنوبی)
به اعتقاد تحلیلگران قدرت نمایی چین و تقویت بنیه نظامی این کشور موازنه قدرت را در منطقه به خطر انداخته است و به گونه ای خطرناک کشورهای منطقه شمال شرق آسیا را تهدید می کند. دریای چین جنوبی، ژاپن، تایوان یا کره شمالی هر یک ممکن است موجب بروز مناقشه ای محلی شوند که روند آن به سرعت از کنترل خارج شود. در این میان اختلافات ارضی بر سر جزایر از عوامل اصلی بروز درگیری خواهند بود.

اختلاف میان ژاپن و چین بر سر مالکیت جزایر سنکاکو/ دیائویو که تحت پوشش معاهده دفاعی مشترک آمریکا و ژاپن قرار دارد از مهمترین این مناقشات است.

یکی دیگر از موضوعات بالقوه دریای چین جنوبی است که فیلیپین دیگر متحد آمریکا به علت اقدامات تحریک آمیز چین در جزایر اسپراتلی با پکن وارد مناقشه شده است. از طرفی بزرگترین مسئله لاینحل در این میان موضوع تایوان است. تغییر موازنه قدرت به نفع چین در منطقه یکی از بزرگترین تغییراتی است که امنیت منطقه شرق آسیا را طی پانزده سال گذشته تحت تاثیر قرار داده است.