مفاهیم و ابعاد دولت الکترونیک
گسترش روزافزون ارتباطات و تاثیر آن بر فضای اقتصادی اجتماعی و سیاسی جوامع، پیچیدگیهای ناشی از پیشرفت سریع و شتابان فناوری؛ وجود دولتی کارآمد و به روز را به منظور انجام وظایف حکومتی، ضروری میسازد. به عنوان یکی از مهمترین مقولات جامعه اطلاعاتی دولت الکترونیک می توان نام برد. شروع به کارگیری دولت الکترونیک غالباً در جهت انجام تغییرات در فرآیندهای دولتی نظیر تمرکززدایی، بهبود، کارآیی، اثربخشی و کاهش هزینه است. جامعه امروزی با سرعتی شتابان به سوی بهرهگیری از بسترها و ابزارهای الکترونیکی پیش میروند. اینترنت این امکان را فراهم آورده است که بشر امروزی بتواند بسیاری از خزانههای اطلاعاتی خود را از طریق این بسترها فراهم کرده و در دسترس قرار دهد و امور روزمره خود را انجام دهد. دولت الکترونیک، تحقق شعار دولت پاسخگو است که ضمن پاسخگویی، امکان دسترسی شهروندان به اطلاعات مورد نیاز را به بهترین نحو فراهم سازد.
امروز با پیشرفت هایى که در فناورى اطلاعات و ارتباطات حاصل شده و نیز اثرگذارى این فناورى بر جوانب مختلف زندگى و ظهور عصر دیجیتال که به موج چهارم مشهور شده است، تغییر در زمینه هاى مختلف زندگى امرى اجتناب ناپذیر شده و در صورت ناسازگارى سازمانها با این تغییرات ناکارآمدى سازمان ها بیش از پیش مشهود خواهد بود که بازاریابى و تجارت و دولت الکترونیکى نمونه هایى از این تأثیرگذارى است. یکى از آرمانهاى در حال تحقق عصر ارتباطات و اطلاعات، دولت الکترونیکى (E-Government ) است.
واژه دولت الکترونیکى که حدود یک دهه بیشتر از عمر آن نمىگذرد مفهوم خاصى به خود گرفته است، هرچند عدهاى دولت الکترونیکى را یک نوع تجارت الکترونیکى در محدوده شهر و یا کشور مىدانند و بعضىها نیز دولت الکترونیکى را انقلابى همپایه انقلاب صنعتى مىدانند. اما به هر حال ایده خدمات شبانه روزى در تمامى اوقات - حتى روزهاى تعطیل - با ظهور دولت الکترونیکى عملى شده است.
- تاریخچه پیدایش دولت الکترونیک
روند شکل گیرى دولت الکترونیکى بدین گونه آغاز شد که در طول نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ بخش خصوصى کشور آمریکا مسئول ایجاد دولت الکترونیکى شد. وجود شبکه جهانى گسترده اینترنت (World wide web) به شکل گیرى برخى اقدام هاى تجارى در شرکت ها منجر شد و نتایج خوب و قابل سنجشى نیز از این اقدام ها حاصل آمد. یکى از مهمترین این نتایج افزایش اثربخشى کارکنان در سازمان ها بود، به گونه اى که در بازده کارى آنها افزایش قابل ملاحظه اى به وجود آمد؛ به عنوان نمونه در سال ۱۹۹۹ میانگین بازده کارى در هر ساعت براى هر فرد پنج درصد افزایش یافت. هنگامى که فناورى وب جهانى در اکثر بخش هاى خصوصى به کار گرفته شد، دولت از این حرکت عقب ماند، لذا توجه دولت به این مسأله معطوف شد که ارائه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیک بسیار آسان تر خواهد بود.
وینتون سرف (Vinton cref) که به عنوان یکى از پایه گذاران وب جهانى مشهور شده است این پیشنهاد را به دولت ها داد که « لطفاً از فناورى IT استفاده کنید. اجازه دهید که خدمات تان بیشتر در دسترس باشد، همچنین هرگز از فناورى اینترنت نهراسید اما همیشه براى آن برنامه ریزى کنید».
لذا شهر گولدن به این نیاز استراتژى پى برد و در سال ،۲۰۰۱ برنامه ریزى استراتژیک براى تبدیل این شهر به یک شهر الکترونیک و نیز پایه گذارى دولت الکترونیک به جاى دولت حاکم بر این شهر آغاز شد.
- اهداف دولت الکترونیک
هدف دولت الکترونیکى ارائه خدمات بهتر و بیشتر با هزینه کمتر و اثربخشى بالاتر است که این هدف کلى از تأسیس یک دولت الکترونیکى است اما مى توان اهداف جزیى تر زیر را درباره شکل گیرى این گونه دولت ها برشمرد :
- ارائه خدمات یکپارچه : خدماتى که دولت ها ارائه مى دهند در دولت الکترونیکى به صورت یکپارچه ارائه خواهد شد.
- ارائه خدمات با ارزش افزوده : دولت الکترونیکى، دولت ها را در ارائه خدمات منسجم کمک مى کند تا به جاى سرگردان شدن ارباب رجوع در ادارات کارهاى ادارى خود را از یک نقطه آغاز و در همان نقطه به پایان برسانند.
- ارائه خدمات شخصى : دولت الکترونیکى قادر است نسبت به بازسازى روابط میان خود و مردم اقدام کند. در واقع به جاى ارائه خدمات یکسان براى همه - دولت الکترونیکى مى تواند به کمک فناورى هاى اطلاعات و ارتباطات (ICT) با مردم به صورت افرادى غیریکسان عمل کرده و آنها را به صورت شخصیت هایى مستقل که خواهان سرویس هاى غیریکسانى هستند در نظر گرفته و به آنها خدمات شخصى (customize) ارائه دهد.
- ارائه خدمات با سرعت بیشتر : امروز با پیشرفت هایى که در فناورى اطلاعات و ارتباطات حاصل شده و نیز اثرگذارى این فناورى بر جوانب مختلف زندگى و ظهور عصر دیجیتال که به موج چهارم مشهور شده است، تغییر در زمینه هاى مختلف زندگى امرى اجتناب ناپذیر شده و در صورت ناسازگارى سازمانها با این تغییرات ناکارآمدى سازمان ها بیش از پیش مشهود خواهد بود که بازاریابى و تجارت و دولت الکترونیکى نمونه هایى از این تأثیرگذارى است. یکى از آرمان هاى در حال تحقق عصر ارتباطات و اطلاعات، دولت الکترونیکى (e_government) است.
- توسعه فناورى : با دسترسى به فناورى هاى نو به سازمان ها و شرکت هاى دولتى کمک مى شود تا توسعه ساختارى را از طریق مدل هاى دیجیتالى فراهم کند و باترکیب آنها در سیستم هاى مدیریت سنتى شاهد تغییرات شگرفى در این حوزه باشند.
- از میان بردن شکاف دیجیتالى : با از میان بردن طبقات دیجیتالى دولت ها این امکان را دارند تا دسترسى به فناورى هاى جدید را براى عموم مردم از طریق دوره هاى مختلف مهیا کنند.
- تعاریف دولت الکترونیکى
صاحب نظرات تعاریف مختلفى از دولت الکترونیکى ارائه نمودهاند. در ادامه به بعضی از آنها اشاره خواهد شد :
- دولت الکترونیک، استفاده دولت و سایر سازمانهای دولتی از فناوری اطلاعات، به منشور تحول در رابطه شهروندان، مراکز تجاری و سایر موارد است که با دولت در حال تعامل هستند و به افراد، تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت آنها و ارایه فرصتهای گسترده برای مشارکت در فرآیندها و نهادهای مردم سالار را می دهد.(نوبخت و بختیاری،1387)
- دولت الکترونیک صورتی از تجارت الکترونیک است که در بخش دولتی به کار میرود. در دولت الکترونیکی با استفاده از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی، شهروندان قادر به دسترسی سریع و راحتتر به اطلاعات دولتی و خدمات عموممی میشوند و تراکنش بین سازمانهای دولتی و بخشهای خصوصی بسیار ارزان و آسان میگردد (توربن،1387).
- دولت الکترونیک یک دولت ارقامی(دیجیتالی) بدون دیوار و یک ساختمان و سازمان مجازی است که خدمات دولتی را بیواسطه به شهروندان ارایه میکند و آنها را در فعالیتهای اجتماعی شرکت میدهد، بنابراین مردم دولتشان را در انگشتان خویش خواهند داشت (شمس،1385).
- دولت الکترونیک به معنای تحویل و دریافت خدمات تبادل اطلاعات به دو صورت مختلف انجام میشود. سازمانی(دولتی) و یا برون سازمانی (فرادولتی) میباشد که به صورت ارتباط و تاثیر دو سویه میان دولت و شهروندان، سازمانهای غیرانتفاعی، بازرگانان، کارمندان و خود دیده میشود (فیضی و مقدسی،1384).
- دولت الکترونیک پیش از انکه در مورد مباحثی که مربوط به الکترونیک است، کارایی داشته باشد؛ به دولت مربوط است و دولت از مزایای آن بهرهمند میشود(به منشور دستیابی به دولتی بهتر). در واقع دولت الکترونیک به منزله ابزاری استکه راهحلهای بالقوه را به رهبران کل مجموعه دولت از جمله: مدیران فناوری اطلاعات، مدیران برنامه، رؤسای سازمانها، طراحان دولت الکترونیک در سراسر مجموعه دولت و نیز سیاستمداران ارایه میدهد، زیرا تمامی این مدیران دارای نقش کلیدی هستند و نقش تک تک آنان با گسترش دولت الکترونیک تغییر پیدا میکند(شهباز مرادی،1386).
- در تعریف دیگر دولت الکترونیک عبارت است از ارایه خدمات و اطلاعات دولتی از طریق اینترنت، یا سایر رسانههای الکترونیکی که در این صورت سیستمهای ارایه خدمات و اطلاعات مبتنی بر اینترنت بر خلاف سایر ساختارهای سنتی که سلسله مراتب و خطی و یک طرهاند، حالت غیرسلسله مراتبی و غیرخطی و دوطرفه به خود گرفته و به صورت بیست و چهار ساعته و هفت روز هفته به ارایه خدمات برخط میپردازند(یعقوبی،1386).
- دولت الکترونیک روشى براى دولتها به منظور استفاده از فناورى هاى جدید است تا امکانات لازم براى دسترسى مناسب به اطلاعات مورد نیاز و خدمات دولتى و ارائه فرصت هاى یکسان براى شهروندان در فرآیندها و نهادهاى مدنى را فراهم کند.
از برآیند تعارف ارایه شده میتوان نتیجه گرفت که دولت الکترونیک در واقع عبارت است از به کارگیری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در ارایه خدمات دولتی به گونهای که شهروندان بتوانند به اطلاعات و خدمات ضروری خود به شکل الکترونیک و با استفاده از رایانه و به شکلی تعاملی دسترسی داشته باشند. بر این اساس میتوان گفت شهروند الکترونیکی نیز کسی است که توانایی لازم برای کار با کامپیوتر را داشته و بتواند از اینترت برای انجام سریعتر و موثرتر کارهای زندگی روزمره از قبیل برقراری ارتباط با دیگران، خرید و فروش، تعاملات بانکی، استخدام، مسافرت، تفریح، سرگرمی و پزشکی استفاده کند(متواضع،1386).
- شکل گیرى دولت الکترونیکى
امروزه میتوانم عمدهترین تغییرات را در حوزههای فناوری اطلاعات و ارتباطات مشاهده کنیم. در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات تحولات عظیمی در سرتاسر جهان در حال وقوع است. تحولاتی که اساس زندگی انسان، روش کارکردن، شیوههای آموختن، فرایندهای کسب و کار و برقراری ارتباطات متقابل بشر را دگرگون میکند(آلدریچ،2004)، اما با قاطعیت میتوان گفت که دامنه تغییرات در هیچ قسمتی با اندازه ساختار دولتها نبوده است(میلارد،2002). از این رو امروزه شکل جدیدی از فرایند جکومت پا به عرصه وجود گذاشته است که دولت الکترونیک نامیده میشود. به همسن دلیل گروه پژوهشی گارتنر پیشبینی میکند که دولت الترونیک، ساختار دولت را به کلی تغییر دهد و این تغییر وسیعتر از همه تغییراتی میباشد که در قرن بیستم رخ داده است(آلدریج،2002).
- موانع شکل گیرى دولت الکترونیکى
در راه شکل گیرى و ایجاد دولت الکترونیکى موانعى وجود دارد که به شرح زیر میتوان آنها را برشمرد:
- عدم حمایت مدیران ارشد سازمانى از شکل گیرى دولت الکترونیکى؛
- عدم احساس نیاز به تشکیل دولت الکترونیکى؛
- هزینه هاى سنگین راه اندازى چنین دولتى مشتمل بر هزینه هاى ایجاد، نگهدارى و توسعه شبکه ها و پایگاه هاى اطلاع رسانى در سطح کشور؛
- کمبود نیروهاى متخصص در رشته فناورى اطلاعات و ارتباطات؛
- نحوه ارائه اطلاعات درخواستى مشتریان به صورت قابل دسترس براى آنها؛
- عدم توانایى در مرزبندى اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه؛
- مشکلات مربوط به حفاظت از اطلاعات شخصى افراد و سازمان ها؛
- راهکارهاى دسترسى کاربران به دولت الکترونیک؛
- کمبود سواد رایانه اى در مورد کاربران؛
- مشکلات تحلیل و مهندسى مجدد اطلاعات سازمان ها به منظور الکترونیکى کردن دولت.
- ساختار دولت الکترونیک
ستون اصلى دولت الکترونیکى رابطهاى است که با شهروندان، شرکتها، کارکنان و مؤسسات دولتى برقرار مىشود و این ارتباطات است که روح دولت الکترونیک را تشکیل مىدهد. دولت الکترونیک براى خدماتدهى به شهروندان، واحدهاى خصوصى و شرکتهاى دولتى دیگر از کانالهاى مختلفى استفاده مىکند که خود به روابطى میان دولت و سایر ارکان جامعه منتهى مىشود که در گروه هاى زیر دسته بندى مىشود :
- (Government to Business) یا G2B : رابطه اى که میان دولت و شرکت هاى خصوصى برقرار مى شود که در آن دولت سرویسى را به آن سازمان ارائه مى دهد، مانند ارائه مجوز و گواهینامه ها، انجام خرید و فروش کالاها و خدمات و غیره.
- (Government to Citizen) یا G2C : رابطه دولت با شهروندان که در این رابطه دولت خدماتى را به شهروندان ارائه مى دهد، در این نوع رابطه دولت سرویس هاى درخواستى شهروندان را به صورت رایگان بر روى شبکه قرار مى دهد.
- (Citizen to Government) یا C2G : ارتباطى میان دولت و مردم که در آن شهروندان اطلاعاتى را به دولت ارائه مى دهند، به عنوان نمونه اى کاربردى مى توان به انتخابات الکترونیکى اشاره کرد.
- (Government to Government) یا G2G : رابطه اى درون سازمانى میان ادارات دولتى و یا میان دولت هاى مختلف که در آن هر یک از سازمان ها یا دولت ها اقدام به ارائه سرویس مى کنند و یا روابطى را بر روى شبکه جهانى به وجود آورند.
- (Government to Employer) یا G2E : رابطه میان دولت و کارمندانش است که شامل سرویسهایى است که در رابطه با شغل کارمندان بر روى شبکه جهانى در اختیار آنها قرار مى گیرد. این سرویس ها شامل امور مالیاتى، حقوقى و مالى است. رسیدگى به عملکرد پرسنل و ارتباطات درون سازمانى در جهت کاهش بوروکراسىهاى بىمورد ادارى و جلوگیرى از اتلاف زمان و افزایش بهره ورى در سازمان نیز از مصادیق G2E است. G2E یکی از اثربخشترین راههایی است که به منظور یادگیری الکترونیک () و مدیریت دانش() صورت میگیرد. این نوع کاربردها، عموماً در شبکههای دولتی یا شبکههای خصوصی یافت میشودو تعامل میان دولت و کارمندان دولت شامل اطلاعات پرسنلی کارکنان، دریافت خدمات پرسنلی و سایر اطلاعات قابل مبادله میان سازمانهای دولتی و کارکنان میباشد(توربن،1386).
- مراحل ایجاد دولت الکترونیک
بلامی وتیلور بر این عقیدهاند که توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای سه مرحله میباشد:
1- اولین مرحله اتوماسیون است که هدف از آن استفاده از ماشین اداری برای کاهش هزینه کارهای متداول و عمدتاً مکاتبات بوده و اطلاعات در آن نیز دارای نقش جانبی است. این مرحله از ویژگیهای دوران اولیه مدیریتگرایی به شمار میآید.
2- دومین مرحله، اطلاعاتی کردن است که به معنای تغییر حالت از خودکاری به تأثیرگذاری بر اطلاعات آزاد شده، توصیف شده است.
3- مرحله نهایی، تبدیل کردن است که به معنای استفاده از مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار به منظور سازماندهی مجدد در سراسر سازمان و مشترک کردن دادههای تعریف شده است. این مرحله را میتوان هدف دولت الکترونیک دانست(هیوز،1385).
- مراحل تکامل دولت الکترونیک
در روند گسترش سرویس هایى که دولت الکترونیک به جامعه ارائه مى دهد، دولت باید از مراحل مختلفى عبور کند که این مراحل در چهار بخش زیر تقسیم بندى مى شود :
- به وجود آمدن web site دولتى که شامل اطلاعاتى در مورد سازمان هاى مختلف است.
- ایجاد web site هاى دولتى که شامل سازمان ها در یک محیط تعاملى هستند.
- ایجاد web site هایى که به سرویس گیرندگان این اجازه را مى دهند که بتوانند به اطلاعات شخصى مورد نیاز دست یابند.
- گسترش web siteها و شبکه هایى که دائماً به شهروندان خدمات ارائه مى دهند و شامل سازمانهاى زیادى هستند که توسط این شبکه به یکدیگر متصل شده اند.
- مزایاى دولت الکترونیک
دولت الکترونیک امکانات فراوانى را براى تحقق حکومت مدارى خوب فراهم مىکند و با به کارگیرى فناورىهاى جدید به بهبود فرایندهاى ارائه خدمات عمومى، تسریع ارائه خدمات، پاسخگوتر شدن دولت، شفافیت اطلاعات، کاهش فاصله میان مردم و دولت، مشارکت شهروندان در تصمیم گیرى هاى عمومى، گسترش عدالت اجتماعى از طریق فرصت هاى برابر براى افراد، ارتباط مستقیم با مقام هاى دولتى، صرفه جویى در زمان، حمل و نقل، ساعات کار، هزینه هاى خدمات و منابع انرژى، امکان ارائه خدمات در هر مکان و هر زمان، افزایش کارآیى، کوچک سازى دولت، تسهیل اخذ اطلاعات و خدمات از سوى شهروندان و نیز به وسیله دولت، تسهیل فرایندهاى کارى سازمان ها کمک مى کند.
- جایگاه ایران در دولت الکترونیکى
دولت الکترونیک در ایران داراى متولى مستقلى نیست، اما در بعضى زمینه ها فعال است. نزدیک به هزار سایت دولتى ایرانى فعال است که با وجود همه کاستىها و نقص هایى که دارند بخشى از بار دولت الکترونیکى را بر دوش مى کشند.
دفاتر مختلف دولت الکترونیک که در شهرهاى مختلف راه اندازى شده است، خدمات و سرویس هایى هر چند محدود به شهروندان ارائه مى دهند. اعطاى وام ها و تسهیلاتى از طریق طرح تکفا به سازمان ها و شرکت هاى خصوصى در حوزه IT تأثیر مستقیمى در گسترش دولت الکترونیکى در ایران خواهد داشت. اما این تلاش ها در گستره جهانى تلاشى اندک به حساب مى آید.