قابلیت های کارآفرینانه
از کارآفرینی انتظار می رود که سوخت موتور توسعه اقتصادی کشورها باشد. حتی برخی از پژوهشگران، کارآفرینی و توسعه اقتصادی را مکمل یکدیگر میدانند. براساس رویکرد رفتاری، کارآفرینی، ویژگیهایی دارد که آن را از سایر حوزهها متمایز میسازد. به زعم کمار و همکارانش، کارآفرینی شش ویژگی دارد:
- ایدههای نوآور
- توانایی ایجاد کسب و کار
- سازماندهی عوامل تولید
- ظرفیت خطرپذیری
- فعالیت رهبری و مدیریت
- رفع شکاف کارکردی
یکی از ویژگیهای کارآفرینی، توانایی ایجاد کسب و کار، آن هم از نوع جدید(ایدههای نوآور) است. کارآفرینی اساساً، فعالیت است چرا که شامل ایجاد و عملیاتی ساختن یک سازمان یا شرکت جدید است. کارآفرینی متمرکز بر تامین نیازهای مشتریان (رفع شکاف کارکردی) از طریق ارائه کالا و یا خدمات جدید در قالب شرکت میباشد. علاوه بر این کارآفرینی، همراه با خطرپذیری است. به همین دلیل یکی از ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان، خطرپذیری شان است. سرانجام سازماندهی عوامل تولید (به منظور ایجاد ترکیب جدید از منابع موجود) و رهبری کسب و کار از جمله ویژگیهای لاینفک فرآیند کارآفرینی و فعالیتهای کارآفرینانه تلقی میشود.
در واقع فرآیند کارآفرینی، همراه با رفتارهای رقابتی است که بازار محور بوده و تا حدی اساس استراتژی مزیت جویی رقابتی میباشد. براساس نظریه مبتنی بر منابع(Resources based view) کارآفرین، فردی است که دارای قابلیتهای ویژهای است که مهمترین آنها عبارتند از:
- قابلیت کارآفرینانه فردی
- قابلیت کارآفرینانه سازمانی
- قابلیت کارآفرینانه اجتماعی
مطابق نظریه مبتنی بر منابع، شایستگیهای اساسی، در شرکت بزرگ عامل اصلی رشد و موفقست تلقی میشود. این شایستگی، بیانگر یادگیری جمعی در سازمان هستند. شایستگیها افراد را برای انطباق خودشان یا محیط جهت بهرهبرداری از فرصتهای پویای محیطی توانمند میسازد.
- قابلیتهای فردی کارآفرینانه
این نوع قابلیت بیانگر تواناییهایی است که در فرد کارآفرین تبلور یافته است و وابستگیزیادی به تعالی و برتری وی دارد. این نوع قابلیت کارآفرینانه مرتبط با تخصص و تجربیات شخصی در زمینه کسب و کار است. قابلیت به معنی ظرفیت استفاده شده یا توسعه نیافته عمل گرا است. کارآفرینان در سراسر فرآیند راهاندازی کسب و کار خطرپذیر جدید، یاد میگیرند. از جمله مفاهیمی که به مفهوم قابلیت کارآفرینانه فردی نزدیک است، ویژگی شخصیتی پیشگامی است. این ویژگی به مفهوم انجام فعالیتهای عملی به منظور تاثیرگذاری در محیط میباشد. افراد پیشگام فرصتها را کنکاش کرده و خلاقیت از خود نشان میدهندو نتایج برخی از مطالعات نشان میدهند که بین قصد کارآفرینانه و ویژگی شخصیتی پیشگامی رابطه وجود دارد.در واقع قصد کارآفرینانه اراده اولیه ایجاد سازمان یا شرکت جدید را شکل میدهد.
علاوه بر ویژگیهای شخصیتی (خطرپذیری) قابلیتهای کارآفرینانه فردی دیگری مانند درک فرصت و خودکارآمدی هم هستند که در برنامه پژوهشی Gem اندازهگیری میشوند.
2- قابلیت کارآفرینانه سازمانی
این نوع قابلیت بیانگر ظرفیت ایجاد و حفظ پویاییهای کارآفرینانه در سراسر سازمان و تشویق یادگیری جمعی در آن میباشد. همچنین شبکه کارآفرینانه نیز (همانند شبکه مدیریت که توسط بلیک و موتون مطرح شده است.) بیانگر مفهوم قابلیتهای کارآفرینانه سازمانی است. شبکه کارآفرینانه که کوارتکو از آن به عنوان قدرت کارآفرینانه نام میبرد، شامل دو بعد فراوانی کارآفرینی (تعداد رخدادهای کارآفرینانه) و درجه کارآفرینی (پیشگامی، خطرپذیری و نوآوری) است. به این نوع قابلیت کارآفرینانه که منجر به ورود شرکت به کسب و کارهای جدید میشود، گرایش کارآفرینانه میگویند.
مفهوم گرایش کارآفرینانه که ابتدا شامل نوآوری، خطرپذیری وپیشگامی بوده است، بعدها توسط لامپکین و دس (1996) توسعه یافت. آنها دو بعد استقلال کاری و رقابت تهاجمی را به مفهوم گرایش کارآفرینانه اضافه کردند. از این رو امروزه گرایش کارآفرینانه به عنوان نماد کارآفرینی سازمانی شامل پنج بعد میباشد:
- خطرپذیری
- پیشگامی
- نوآوری
- استقلال کاری
- رقابت تهاجمی
در نظریه رهبری وضعی کارآفرینانه گرایش کارآفرینانه به عنوان آمادگی سازمان برای کارآفرینی، مبنای انتخاب استراتژیهای رهبری کارآفرینانه میباشد.
3-قابلیت کارآفرینانه اجتماعی
سومین نوع قابلیت کارآفرینانه، قابلیت کارآفرینانه اجتماعی است. این نوع قابلیت ریشه در عمیقترین لایههای استعداد کارآفرینانه دارد. منحصر به فرد بودن این قابلیت، نتیجه تاریخ مشترک افراد جامعه است. این امر بیانگر ارتباط شدید بین کارآفرینی و جامعه است. قابلیت کارآفرینانه اجتماعی شامل دو مفهوم فرعی است: حاکمیت کارآفرینانه و ظرافت کارآفرینانه.
حاکمیت کارآفرینانه به معنی پاسخگویی کارآفرینان به سیستم ارزشی جامعه (به عنوان یک کل) است. به عبارت دیگر فرد کارآفرین تا چه اندازه از ارزشها و انتظارات جامعه پیروی میکند. این رویکرد اخلاقی بیانگر چالش کارآفرینان به عنوان ایجاد کنندگان ارزش و رفاه در جامعه است. در این دیدگاه آنها میبایستی مسئولیت اجتماعی و مسئولیت زیست محیطی خود را به خوبی ایفا نمایند. همه شرکتها در توسعه حاکمیت کارآفرینانه باید مشارکت نمایند.
مفهوم دوم در زمینه قابلیت کارآفرینانه اجتماعی، پاسخگویی کارآفرینان به هرنوع تغییرات درمحیط کسب و کار است. این مفهوم بیانگرتوانایی مدیریت موقعیتهای پیچیده و دیالکتیک به شیوههای خلاق میباشد. برای مثال، شرکتهای امروزی برای بین المللی شدن با موانع جدی مانند موانع فرهنگی مواجه هستند. غلبه کارآفرینان بر این موانع نیازمند توسعه هوشیاری کارآفرینانه در آنها به عنوان توانایی کسب و پردازش اطلاعات و دانش میباشد.
براساس کنسرسیوم بین المللی آموزش کارآفرینی (1998) شایستگی یا قابلیتهای کارآفرینانه فردی کارآفرینان عبارتند از :
- به عنوان اولین و مهمترین شایستگی، توانایی تشخیص و تحلیل فرصتهای بازار (درک فرصت) است.
- توانایی برقراری ارتباط، شناسایی ذهنی، متقاعد کردن و بحث با مشتریان، رقبا، تامین کنندگان و دیگر سهام داران در محیط کسب و کار است. بنابراین بهتر است نیازها، انتظارات و الزامات آنان درک و تامین گردد.
- شبکه سازی توانایی ایجاد ارتباط با افراد کسب و کارهای دیگر و سهام داران به منظور یادگیری متقابل، تعهدات مشترک و دیگر فعالیتهای مشترک با هدف دستیابی به اهداف مشترک.
- چهارمین شایستگی توانایی ترکیب مهارتهای کلیدی کارآفرینی با تواناییهای اساسی برای مقابله با دنیای کارآفرینی است. کارآفرینان باید بتوانند با ناامنی روزانه، زندگی کنند و حتی در شرایط سخت از زندگی لذت ببرند.
توسعه شایستگی کارآفرینانه و یادگیری سازمانی، مدیریت فرآیند توسعه کسب و کار و شبکههای سهامداران و داشتن نگرش استراتژیکی انعطافپذیر.
منبع: کتاب شبکه اجتماعی کارآفرینان