مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

ضرورت توسعه کسب و کار خانگی

دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۱۲ ق.ظ

کسب و کار خانگی یکی از جذابترین انواع کسب و کار است که فعالیتی اقتصادی است که در محل سکونت شخصی و با کمک امکانات منزل راه‌اندازی می‌شود. استفاده از فضا و منابع ارزان منزل ،هزینه‌ی راه‌اندازی آن را پایین می آورد. همچنین ریسک کمتر و ساعات کاری اختیاری، از مزایای این نوع کسب و کار بشمار می آید. 

کسب و کار خانگی در خانه شکل می‌گیرد و انعطاف بیشتری به زندگی می‌دهد. فرد کنترل بهتری می‌تواند بر روی کسب و کار خود داشته باشد. در صورتی که کسب و کار خانگی داشته باشید دیگر نباید نگران تردد و ترافیک و اتلاف وقت روزانه باشید. نیاز نیست روزانه با ده ها فرد دیگر سر و کله بزنید و دچار خستگی ذهنی و فکری شوید. زمان بیشتری را به همسر و فرزندانتان اختصاص می‌دهید، از ویژگی‌های جالب این نوع کسب و کار که در سایر انواع کسب و کار کمتر دیده می‌شود، آموزش کودکان است، فرزندانتان در کنار شما الفبای کسب و کار ، رقابت و مدیریت را می‌آموزند.

از آنجایی که این نوع کسب و کارها از امکانات منزل بهره می‌گیرند در صورت بروز رکودهای اقتصادی بیشتر دوام می‌آورند و شانس موفّقیت این نوع کسب و کار بسیار بالاست. برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی معمولاً نیاز به مجوز نیست. ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و رفت و آمد ،استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی و امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضای خانواده از مزایای اصلی این نوع کسب و کار است.

کسب و کار خانگی در فرهنگ‌ها و محیط‌های سنتی که زنان با محدودیت‌هایی روبه رو هستند می‌تواند بهترین انتخاب باشد. به عنوان مثال، این نوع کسب و کار، فعالیت‌هایی مانند: صنایع دستی، تهیه غذا، کیف و کفش، تولید محصولات کشاورزی، پرورش انواع پرندگان، پرورش ماهی آکواریومی، منسوجات و... را می‌تواند شامل شود.

تجربه‌ی بسیاری از کشورها نشان می‌دهد کسب و کار خانگی می‌تواند با ایجاد اشتغال، نرخ بیکاری را کاهش و رونق اقتصادی ایجاد نماید. کسب و کارهای خانگی از نظر ایجاد شغل و نوآوری در تولید، عرضه کالا، خدمات و سازگاری با فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک موجب تنوع و دگرگونی در بازارهای مختلف شده است که می‌تواند برای اکثر افراد، به ویژه جوانان بستر مناسبی برای راه‌اندازی آسان و ساده‌ فعالیت‌های اقتصادی باشد

بنابراین توسعه‌ی کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده و زودبازده و نیاز اندک به سرمایه در جهت متعادل کردن بازار کار مؤثر می باشد. در کشور ما با توجه به ترکیب جمعیتی، کسب و کارهای کوچک خانگی می‌تواند بازدهی مناسبی داشته باشد و در کوتاه مدت و حتی در میان‌مدت در رفع مشکل بیکاری مؤثر باشد. کسب و کارهای خانگی طبق آمار و اطلاعات موجود، در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، سهم نسبتاً زیادی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی در صادرات را به خود اختصاص داده است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از طریق کسب و کارهای خانگی علاوه بر کسب سود سرشار به رونق اقتصاد کشورشان نیز کمک می‌کنند. سهم کسب و کار خانگی در بین کل کسب و کارهای جهانی۳۰ درصد است.

درتایوان، نقطه‌ی جهش اقتصاد بر مبنای شعار "هر خانه، کارخانه و هر کارخانه، خانه است"، از کسب و کارهای خانگی آغاز شده است و امروزه این شکل از فعالیت اقتصادی با بیش از هشتاد درصد از اقتصاد این کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم رابطه دارد.

کسب و کارهای خانگی می‌تواند بهترین گزینه برای پاسخ به وضعیت بیکاری حال حاضر کشور باشد. به ویژه برای اشتغال زنان که نیازمند فضایی برای کار و اشتغال هستند و از طریق وضع موجود به این تقاضا پاسخ داده نمی‌شود. دولت باید سیاست‌های تشویقی و حمایتی از تولیدات خانگی و راهکارهایی برای صادرات تولیدات خانگی در پیش گیرد. آموزش نیز می‌تواند جهش تولیدات خانگی را به همراه داشته باشد. تشویق کارآفرینان خانگی به استفاده از نوآوری و خلاقیت برای تولید و افزایش چشمگیر کیفیت تولیدات و رفع محدودیت‌های تامین مالی کارآفرینان هم چنین رفع محدودیت‌های بازرگانی صادراتی و حقوقی از جمله راه‌های رشد کسب و کارهای خانگی به شمار می‌رود. 

چگونه کسب و کار خانگی مناسب خود را انتخاب نماییم؟
یک کسب و کار خانگی مناسب، کسب و کاری است که بر علاقه مندی‌ها و توانایی‌های شما منطبق بوده و در عین حال محصولات / خدمات آن مورد نیاز جامعه باشد. حالا چه کنیم؟ نگران نباشید، پرسشنامه زیر کمک خوبی در این راه به شما می‌دهد.

۱. بر اساس تحصیلات، کسب و کارهای حال یا گذشته و هرگونه علاقه مندی و سرگرمی ویژه، شغل مورد نظرتان را انتخاب کنید. این زمینه تخصصی می‌تواند پایه‌ای برای شغل شما باشد؟
۲. چه تجربیاتی در سوابق‌تان می‌تواند شما را به این کسب و کار متمایل سازد؟
۳. افراد در رابطه با انجام درست چه کاری، شما را مخاطب قرار داده‌اند؟ مثلاً، کسی به شما بگوید" می‌دونی، تو بایستی فلان شغل رو شروع کنی یا اینکه توی این کار خیلی واردی". شاید حق با او باشد و حتی ممکن است آنها اولین مشتریان شما باشند. بیشترین تمایل خود را به انجام چه کاری می‌دانید؟ حالا به این سؤالات فکر کنید:

• در زمان بیکاری چه کاری را دوست دارید انجام دهید؟
• برای چه کارهایی، سریع از رختخواب بیرون می‌پرید؟
• از خواندن چه مجله، روزنامه، وب‌سایت و یا کتابی لذت می‌برید؟
• چه عنوان‌هایی از روزنامه یا خبر نظر شما را جلب می‌کند؟
• در زمان کودکی، انجام چه کاری را بسیار دوست داشتید؟
• چه چیزی را همیشه تکرار می‌کنید که بالاخره یک روزی آن را انجام خواهم داد؟
• اگر یک روز از عمرتان باقی مانده باشد، با نگاهی به گذشته، آرزوی انجام چه کاری را دارید؟

۴. دوست دارید چقدر با مردم سر و کار داشته باشید؟ تمام اوقات؟ دوره‌ای؟ نه به هیچ عنوان؟ جواب به این سؤال می‌تواند به چگونگی رویارویی با مشتریان کمک کند. 
۵. برای میزان ساعات کار در هفته، کدام را ترجیح می‌دهید؟ کار تمام وقت یا نیمه وقت؟ در این مورد واقع بین باشید. با مقدار زمانی که برای کار تمام یا نیمه وقت گذارید، میزان سود و زیان ناشی از آن نیز مشخص می‌شود.
۶. مقدار درآمدتان چقدر است؟ دوست دارید درآمد هفتگی، ماهانه و سالانه شما چقدر باشد؟ در اینجا می‌فهمید که بعضی کسب و کارها انتظارات و خواسته‌های شما را نسبت به دیگران به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. پس شغلی را انتخاب کنید که درآمدی مطلوب داشته باشد.
۷. چه منابعی را در زمینه‌ی اموال، تجهیزات و اطلاعات در اختیار دارید؟ این منابع می‌توانند اساس کارتان را تشکیل دهند. اگر دور و برتان را جست جو کنید، درست جلوی چشمتان تعدادی منابع بکر و دست نخورده خواهید یافت. از یک کامپیوتر شخصی گرفته تا یک وانت، اتاق خالی، یک دوربین فیلمبرداری کوچک، اجاق آشپزخانه، جارو برقی، حیاط خلوت و یا صندوق پستی.
۸. آیا می‌خواهید شغلی را از ابتدا آغاز کنید یا نمایندگی عرضه‌ی مستقیم محصولات برخی کارخانجات را ترجیح می‌دهید؟

حال با توجه به پاسخ‌های سؤالات فوق، شش موضوع یا زمینه‌ای که راجع به آن اطلاعات بیشتری دارید یا بیشترین صلاحیت را دارید و یا دارای بیشترین تجربه و تخصص هستید را فهرست کنید.
نوبت به آن می‌رسد که چه مهارت‌هایی دارید؟ در این مرحله شش مورد از بهترین مهارت‌ها، استعدادها، توانایی‌ها، قابلیت‌ها یا ظرفیت‌های خود را فهرست کنید. حالا شما دو فهرست در دست دارید که می‌توانید هر فهرست را بر اساس علایق و توانمندی‌های خود اولویت بندی کنید و سه اولویت اول هر فهرست را در فرم زیر قرار دهید.

فرم انتخاب کسب و کار
مهارت ها موضوعات
   
   
   


با این لیست کوتاه، قادر به ایجاد یک دید کلی از کار خود هستید که می‌توانید بهترین جواب برای آنچه که درباره آن اطلاع دارید، آنچه که در آن مهارت داشته و از آن لذت می‌برید را فراهم کند.