روش های شناخت ایدههای عالی از زبان کارآفرینان
درحالیکه ایدههای کسبوکاری خوب، زیاد و کمارزش هستند، ایدههای عالی همانند سکهی نقرهی قدیمی کمیاب هستند. فقط درصد کمی از کسبوکارهای جدید بیشتر از دو سال دوام میآورند. پس چه چیزی یک ایده را موفقیتآمیز میسازد؟
در ادامه مواردی که کارآفرینان برای تعیین اینکه آیا ایده، ایدهای خوب است یا عالی ارائه میدهند.
۱- بادوام باشد.
یان آرونویسچ، مؤسس و مدیرعامل GovernmentAuctions.org
ایدههای کسبوکاری که بتوانند نیاز مردم را برای دورهای طولانی تأمین کنند موفقترین ایدههای دارای ریسک کارآفرین باید کسبوکار خود را برای دو، سه و ده سال مجسم کند تا بفهمد آیا محصول یا خدمات آنها بعد آن مدت همچنان مطرح خواهد بود یا نه. از مد و رسوم دوریکنید چون آنها ناگهان محو میشوند. اگر مطمئن هستید ایدهی شما راهحلی برای مشکلات مشتریان باقی خواهند ماند و در سالهای آینده هم درآمدزا خواهد ماند، ایدهی شما یک ایدهی عالی برای کار است.
۲- مورد استقبال قرار بگیرد
کتی شی، مدیر بازاریابی OrderGroove
ایدههای کسبوکاری عالی ظاهراً بهوسیلهی یک منبع خارجی مثل سرمایهگذاران، مشتریان یا رسانه مورد استقبال قرار میگیرند.
۳- کپیبرداری از آن راحت نباشد..
دیوید هندمِیکر، مدیرعامل Next Day Flyer
بهترین ایدههای کسبوکاری آنهایی هستند که بهراحتی نتوان از آن کپی کرد. اگر یک ایدهی عالی وجود داشته باشد و موانع مورد کم باشند، مطمئن باشید از آن تقلید خواهد شد. کسبوکارهای جدید باید خیلی متفاوت باشند و موانع ورود زیادی داشته باشند، مثل پتنتها تا در رقابت از شما دفاع کند.
۴- فروشندهها به آن علاقهمند شوند.
یوگن لی، رئیس و مدیرعامل ETL Associate
بهترین مشخصه موفقیت میزان موفقیت یک کسبوکار میزان علاقهای است که فروشندگان خارجی نسبت به آن نشان میدهند، اگر کسبوکارهای جانبی متقاضی محصولات شما هستند تا کسب مخاطب کنند، آنگاه میتوانید مطمئن شوید احتمالاً طرح شما سودآور خواهد بود.
۵- جاذبهی آنلاین داشته باشد.
جاش والر، Elastic Inc.
یکراه برای اطمینان از توان بالقوهی یک ایده، ساخت یک سایت ساده است تا ببینید آیا مشتریان به آن علاقه نشان میدهند یا خیر. نام شرکت، لوگو و معرفی مختصری از ایده باید در سایت قرار بگیرد. همچنین افراد بتوانند در سایت عضو شوند و در لیست انتظار خرید قرار بگیرند. بعد به لیست مخاطبین خود ایمیل بزنید و از آنها بخواهید سایت را چک کنند. اگر علاقهمند شدند در سایت عضو شوند و همچنین آن را با سایر افرادی که ممکن است از آن ایده خوششان بیاید آن را به اشتراک بگذارند. اگر در روز تعداد زیادی عضویت داشتید، احتمالاً شما ایدهای عالی دارید و آن زمان تعدادی مشتری دارید که میتوانید با آنها در تماس باشید.
۶- منحصربهفرد باشد.
کندال آلمریکو، مدیر سایت سرمایهگذاری ClickStartMe.com
خیلی از کارآفرینان وقتی قلبشان شروع به تپش میکند، مردمک چشمشان گشاد میشود و دیگر نمیتوانند به چیز دیگری جز ایدهی خود متمرکز شوند، فکر میکنند ایدهای عالی دارند. باید بدانید وقتی میتوانید از عالی بودن ایدهی خود مطمئن شوید که هیجان خود را متوقف کنید، واقعگرایانه فکر کنید و با تمرکز کافی ایدهی خود را در گوگل جستجو کنید تا بفهمید هیچکس قبلاً آن کار را انجام نداده است.
۷- قابلیت رشد و توسعه داشته باشد.
رالف کوینترو، مؤلف و مشاور، بنیانگذار موسسه مشاوره The Great Business Project
من تعداد زیادی ایدهی خوب را دیدهام که شکستخوردهاند آنهم به دلیل اینکه کارآفرینان برای رشد و توسعهی آنها برنامهریزی نکرده بودند.
۸ – قیمت مناسب
چارلی هاراری، بنیانگذار موسسه سرمایهگذاری H2 & Co.
درحالیکه راههای زیاد برای حل مشکلات وجود دارد، ایدههای عالی کسبوکاری این کار را به روشی ارزانتر از روش معمول بازار انجام میدهند. وقتی فهمیدید که شما میتوانید یک مشکل منطقی را به طریقی که قابلیت رشد و توسعه داشته باشد، حل کنید، شما نهتنها باید ارزش تحویلی به مردم را تعیین کنید بلکه باید تعیین کنید آنها حاضرند چقدر بابت آن پول بپردازند. وقتی قیمت مشخص شد، بعد میتوانید ارزیابی کنید که راهحل شما ارزش کسبوکاری دارد یا خیر.
۹- مشکلی را حل کند.
مایک مک گی، کارآفرین و مؤسس مدرسه طراحی وبسایت The Starter League
بهترین ایدههای کسبوکاری آنهایی هستند که مشکلی را حل کنند. اگر مشکلی وجود دارد که بر زندگی شما، دوستان، خانواده و همکاران و غیره تأثیر گذاشته بهاحتمالزیاد این مشکل بر افراد زیادی که شما آنها را نمیشناسید هم تأثیرگذار بوده است.
۱۰- مردم حاضر به پرداخت پول برای آن باشند.
ویل شروتر، مؤسس و مدیرعامل Fundable
تعداد مشتریانی که حاضرند پول بدهند، ارزش یک ایده و احتمال موفقیت آن را تعیین میکنند. یک ایده تا زمانی که مشتری برای آن نباشد یک ایده است. هرکسی میتواند یک ایده معمولی را بیاعتبار قلمداد کند، اما هیچکس نمیتواند ایدهای با مشتریانی که حاضرند بابت آن پول بدهند را بیاعتبار بشمارد.
منبع :http://www.businessnewsdaily.com – ترجمه : محمد یوسفی