مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران:

رئیس‌جمهور جدید فردی آزموده و از خدمتگزاران قدیمی نظام/ ضرورت استحکام ساخت درونی کشور؛ درس بزرگ از فشارهای اقتصادی دشمنان/ جریان پیشرفت ایران توقف ناپذیر است


مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز (شنبه) با شکوه و معنویت فراوان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و رهبر معظم انقلاب با تنفیذ رأی ملت، حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای در حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای روحانی که حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری آن را قرائت کرد، مشارکت گسترده مردم در انتخابات را نشانِ پختگی و بلوغ سیاسی ملت و دربردارنده پیامهای روشنِ «وفاداری به انقلاب»، «اعتماد و امید به نظام» و «اعتماد به روحانیت شجاع» دانستند و تصریح کردند: ملت ایران به دشمنان که برای دلسرد کردن مردم از هیچ تلاش سیاسی و تبلیغاتی فروگذار نکرده بودند، پاسخی قاطع و پرمعنی داد.


متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم
با سپاس به درگاه خداوند حکیم و قدیر و درود بر پیامبر گرامی و خاندان مکرمش، آغاز دور تازه یی از زنجیره ی خدمت و مسئولیت سنگین اجرایی در کشور را، به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم و در برابر الطاف کریمانه ی الهی که کمک و هدایتش، عزم و توان و کامیابی در ایجاد حماسه یی دیگر را به این ملت بخشید، جبهه ی خشوع و شکر بر زمین می سایم. ملت ایران مفتخر است که مسیر مردمسالاری اسلامی را در دوره های پی در پی با انگیزه و نشاط، پیموده و این درخت سرسبز و ثمربخش را در هر دوره، سرافرازتر و ریشه دارتر کرده است. در این نوبت نیز ملت ایران، با آگاهی و بصیرت، میدان را با حضور مبارک خود مزین ساخت و به دشمنان که برای دلسرد کردن مردم از هیچ تلاش سیاسی و تبلیغاتی فروگذار نکرده بودند، پاسخی قاطع و پرمعنی داد. مشارکت گسترده مردم و برگزیدن منتخب شایسته یی که آزمون بیش از سه دهه خدمت به نظام جمهوری اسلامی را در کارنامه خود نگاشته و از دوران مبارزات انقلابی تا دهه ها پس از پیروزی انقلاب، از سنگر روحانیت، به مقاومت در برابر دشمنان انقلاب پرداخته است، پیامهایی روشن به همه رسانید؛ پیام وفاداری خدشه ناپذیر به انقلاب؛ پیام اعتماد و امید به نظام جمهوری اسلامی؛ پیام اعتماد به روحانیت شجاع و پیشرو؛ و اعتماد به خدمتگزارانی که با همت و ابتکار خود، بر آنند که بر موفقیتها افزوده و از مشکلات بکاهند.
آنچه ملت ایران هموراه و اکنون، از حضور انتخاباتیِ پرشور و بی تنش به دست آورده است، تنها نقش آفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه نفس برای دوره یی تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان دادن پختگی و بلوغ سیاسی یی است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت در می آمیزد و او را در افکار عمومی جهان، در رتبه ی والایی از عزت و شکوه می نشاند. آنان که خواسته اند با وسوسه های خود، این دریادلیِ ستایش برانگیز را برآشوبند و مرجعیت صندوقهای رأی و چرخه ی قانونی آن را نفی کنند، هر بار به گونه یی، با سنگر استوار عزم ملی روبرو شده اند.
اکنون که رأی قاطع ملت ایران شخصیتی دانشمند، و کار آزموده ی میدانهای گوناگون، و دارای سوابق جهادی متعدد، و مفتخر به حضور در مسئولیتهای دینی و سیاسی را به مدیریت اجرایی کشور، برگزیده است، اینجانب نیز به پیروی از آنان و همراه با تبریک به ایشان، رأی ملت را تنفیذ و جناب حجه الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم و از خداوند متعال توفیقات بزرگ ایشان را در این مسئولیت خطیر و با ارزش مسألت مینمایم. بدیهی است که آن رأی و این تنفیذ تا هنگامی است که ایشان به تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته اند یعنی راه آرمانهای نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویانو مستکبران پایبند باشند که به کمک الهی چنین خواهد بود، انشاءالله.
رئیس جمهور محترم را به استعانت از حضرت احدیت و التزام به پرهیزگاری و خشوع و توسل به خداوند قادر متعال و بهره گیری از ظرفیتهای عظیم و دستاوردها و تجارب متراکم کشور توصیه می کنم و هدایت الهی و حمایت همگانی از ایشان را آرزومندم.
والسلام علی جمیع عبدالله الصالحین
سیدعلی خامنه ای (12/مرداد/1392)

پس از قرائت حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای روحانی، حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی متانت، آرامش، شکوه و صفا و صمیمیت جاری در مراسمِ دست به دست شدن قدرت اجرایی کشور را پدیده ای بسیار ارزشمند و مهم خواندند که ریشه در مردمسالاری دینی دارد.
ایشان با اشاره به فقدان حاکمیت مردم در دوران دیکتاتوری وابسته پهلوی و قبل از آن افزودند: با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت مزه مردم سالاری را چشید و کارها در مدار اسلام عزیز، بدست مردم افتاد.
رهبر انقلاب با اشاره به نقش آفرینی مردم در همه مسائل مهم و مسئولیتهای اساسی کشور خاطرنشان کردند: در 34 سال اخیر تقریباً هر سال یک انتخابات برگزار شده و مردم در روند مدیریت و برنامه های کلان کشور تصمیم گیری، نظارت و عمل کرده اند.
ایشان در تبیین بیشتر خصوصیات «مردم سالاری اسلامی» افزودند: در این نظام مردمی، رابطه مردم و مسئولان، به چارچوبهای قانونی منحصر نمی شود بلکه رابطه ای مستحکم، عاطفی و ایمانی است که از عمق اعتقادات دینی و تعهد ملت به مبانی و اصول انقلاب سرچشمه می گیرد و مسئولان را هدایت می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان نمونه ای از اعتقادات اسلامی و تعهد انقلابی ملت، به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس اشاره کردند و افزودند: در این هوای گرم و با دهان روزه، چه انگیزه ای جز ایمان دینی و وفاداری به آرمانهای انقلاب، مردم را به حضور در خیابانها، ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام و اعلام موضع درباره مسئله فلسطین کشانده بود؟
ایشان همچنین با یادآوری حضور شورانگیز همه قشرهای ملت در راهپیمایی 22 بهمن هر سال تأکید کردند: در انتخابات نیز همین احساس تعهد و تکلیف است که ملت را پرشور و پرنشاط به میدان حضور سیاسی و اجتماعی می کشاند و حماسه می آفریند که همه مسئولان باید این حقیقت را همیشه به یاد داشته باشند.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: این راه پربرکت را امام حکیم جلوی پای مردم ما گشود و ملت نیز تا امروز با وفاداری کامل آن را ادامه داده است و در آینده نیز به فضل الهی همینگونه خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، پذیرش مسئولیت در نظام اسلامی را به معنای قبول زحمتِ کار و تلاش سنگین و خدمت بی وقفه به مردم خواندند و افزودند: خوشبختانه بر اثر زحمات متراکم مسئولان گذشته، ظرفیتهای فراوانی در کشور وجود دارد که باید از همه آنها استفاده کرد.
ایشان با توصیه مردم و مسئولان به بردباری و صبر و شکیبایی افزودند: از خدا می خواهیم که کارهای کشور هر چه سریعتر به پیش برود اما باید توجه داشت که کارهای کلان، طبیعتاً زمان بر است بنابراین نباید توقع داشت که مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات در مدت کوتاهی برطرف شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور محترم و هیأت دولتی را که از مجلس رأی اعتماد می گیرد به تلاش بیوقفه اما پرهیز از شتاب زدگی توصیه و خاطرنشان کردند: باید با تکیه بر بشارتهای گوناگونی که در کشور وجود دارد و استفاده از همه ظرفیتها گامها را محکم و مطمئن برداشت.
رهبر انقلاب اسلامی برخوردهای خصمانه جبهه دشمنان و در رأس آنان امریکا را با ملت ایران یادآوری کردند و افزودند: همانگونه که رئیس جمهور محترم نیز به تحریم ها و رفتارهای دشمنان اشاره کرد این رفتارها برای مردم مشکلاتی به همراه می آورد اما تجربه ها و درسهای با ارزشی هم در اختیار مسئولان و مردم قرار می دهد.
ایشان تلاش برای استحکام ساخت و اقتدار درونی کشور را درس بزرگ فشارهای اقتصادی دشمنان برشمردند و تأکید کردند: باید هرچه می توانیم خود را در داخل مقتدر کنیم و دل به بیرون نبندیم چرا که هرکس به بیرون دل ببندد وقتی با فشارها مواجه می شود خلع سلاح خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای حل مسائل اقتصادی و استمرار پیشرفتهای علمی را در استحکام ساخت درونی دارای اهمیت درجه یک خواندند و تأکید کردند: باید با جدیت این دو مسئله را دنبال کرد.
رهبر انقلاب با تأیید نظر دکتر روحانی درباره برخورد حکمت آمیز با ارتباطات بین المللی و مسائل سیاسی افزودند: مسائل سیاسی هم مهم است و حتماً باید کارها حکمت آمیز و عاقلانه انجام شود البته ما دشمنانی هم داریم که زبان عقلایی، زیاد سرشان نمی شود اما بهرحال وظیفه داریم که مسائل را حکیمانه، با استحکام و با توجه به اهداف نظام به پیش ببریم.
ایشان با استناد به آیات قرآنی، راه وسط را همان راه اسلام خواندند و افزودند: اسلام وظیفه و راه موفقیت را مشخص کرده است و همه باید به دنبال جلب رضایت پروردگار و انجام دادن تکلیف باشیم.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: برخی دشمنان از روز اول پیروزی انقلاب به صراحت، نابودی انقلاب و محو نظام اسلامی را هدف خود اعلام کردند اما با گذشت 34 سال از آن روز، نه تنها نتوانسته اند جمهوری اسلامی را متزلزل کنند بلکه حتی قادر نبوده اند پیشرفت نظام را سد کنند.
رهبر انقلاب اسلامی الطاف الهی، حضور مردم و تلاش مسئولان را زمینه ساز ناکامی دشمنان و دستیابی به پیشرفتهای تحسین برانگیز خواندند و خاطرنشان کردند: همه این موفقیتها به برکت پایبندی به «اسلام و ارزشهای اسلامی» و عمل به رهنمودها و خطوط روشنی بوده است که امام بزرگوار برای ملت به یادگار گذاشته است.
ایشان، مسئولان قوای اجرایی، مقننه و قضاییه را به حداکثر همکاری برای حل مشکلات توصیه کردند و افزودند: باید با تکیه بر امکانات فراوان کشور، به کارهای بزرگ همت بگماریم.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به مشکلات اقتصادی – سیاسی جهان اسلام و اوضاع ناآرام برخی کشورهای منطقه افزودند: حضور ظالمانه و جنایت بار رژیم غاصب صهیونیستی در 65 سال اخیر، از جمله مشکلاتی است که متأسفانه با حمایت برخی مستکبران جهانی، استمرار یافته است که در این اوضاع منطقه و جهان، جمهوری اسلامی با مواضع روشن به راه پیشرفت خود ادامه می دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور منتخب را فردی آزموده شده و جزو عناصر و خدمتگزاران قدیمی نظام اسلامی برشمردند و خاطرنشان کردند: آقای روحانی در دفاع مقدس، مجلس شورای اسلامی و شورایعالی امنیت ملی کارها و خدمات فراوانی انجام داده و امروز هم که به آرای ملت مفتخر شده است به فضل و یاری الهی، منشأ خدمات دیگر خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با درخواست از همه جریانهای گوناگون سیاسی و شخصیتها و عناصر متنفذ برای کمک به آقای روحانی و دولت وی تأکید کردند: امیدواریم رئیس جمهور وظایف سنگین خود را به خوبی انجام دهد و توقعات مردم را به بهترین وجه برآورده سازد.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تشکر از آقای احمدی نژاد و دولت وی که خدمات بسیار و کارهای مهمی انجام داده اند افزودند: کارهای فراوان دیگری نیز وجود دارد که ان شاءالله با همت مسئولان و ملت انجام می شود و نشان می دهد جریان پیشرفت ایران، توقف ناپذیر است.

در این مراسم همچنین دکتر حسن روحانی در سخنانی رأی اعتماد ملت بزرگوار ایران و امضای حکم ریاست جمهوری بدست رهبر معظم انقلاب را افتخاری برای خود دانست و با سپاس به درگاه خداوند منان تأکید کرد: انتخابات خرداد 92 با شفافیت، رقابت و آرامش کامل برگزار شد و با استقبال و تأیید عموم ملت روبرو گشت.
رئیس جمهور با اشاره به نقشه های بدخواهان ایران برای ایجاد شکاف میان ملت و حاکمیت گفت: آنها تلاش می کردند کشور ما در پی تحریم، به انزوا و ستیز داخلی برود اما مشارکت گسترده ملت در انتخاباتی پرشور، حماسه ای کم نظیر آفرید و اتکاء به خرد جمعی و مشارکت همه فعالان پایبند به نظام، نشانگر بلوغ و اعتماد هرچه بیشتر مردم و حاکمیت شد.
آقای روحانی در تبیین ابعاد مختلف انتخابات 24 خرداد افزود: انتخاب فردی که سالها در مسئولیتهای خطیر نظام اسلامی انجام وظیفه کرده است، نشان دهنده عزت خواهی ملت، نبود شکاف میان مردم و دولت، نهادینه شدن مردم سالاری و پختگی و تعمیق انقلاب اسلامی است.
آقای روحانی، مشارکت بالا و برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات ریاست جمهوری، شعارها و سیاستهای نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد را نشان دهنده فرآیند رو به کمال مردم سالاری دینی در نظام اسلامی دانست و گفت: نشاط و امیدی که از دل این انتخابات برآمد، سرمایه اجتماعی جدیدی برای ایران مهیا کرده که علاوه بر رفع تهدیدها، فرصت های نویی برای پیشرفت و توسعه همه جانبه و هدفمند کشور بوجود آورد ه است.
رئیس جمهور ضمن قدردانی از رهبر انقلاب اسلامی و «مراجع، علما ، نخبگان، جریانات و گروههای مختلف سیاسی و آحاد مردم که زمینه ساز امید و اعتماد بزرگ در انتخابات 24 خرداد شدند، افزود: وظیفه محوری من، حفظ این عشق و امید و اعتماد است.
آقای روحانی، مردم را شگفتی آفرین انتخابات خواند و خواستِ آنها را تغییر و تحول دانست و خاطرنشان کرد: حداقل انتظار مردم از دولت جدید، ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه ها و رفع دغدغه ها و تنگناها بویژه در عرصه اقتصادی و معیشتی است.
رئیس جمهور لازمه پاسخگویی دولت به انتظارات مردم و پایبندی به عهد و پیمانی را که با مردم بسته است، راستگویی با مردم و وفاداری به آنها دانست و تأکید کرد: این دولت بر عهد خود در شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین و تحقق احکام نورانی اسلام وفادار خواهد بود.
آقای روحانی با اشاره به امکانات و توانایی های دولت افزود: برآورده کردن انتظارات و خواسته های مردم، به یکباره امکان پذیر نیست اما دولت تلاش خواهد کرد، مسائل را با مردم، با صداقت در میان بگذارد و از قوای دیگر استمداد جوید.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه حفظ فضای امید و نشاط، با رویکرد اعتدالی و تعاملی و تمرکز بر قانون گرایی امکان پذیر است، گفت: اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه کاری در برابر تغییر و تحول نیست بلکه اعتدال رویکرد خردورزانه، فعالانه و صبورانه در جامعه، برای دور شدن از افراط و تفریط است.
آقای روحانی، استمرار مسیر مردم سالاری دینی را از طریق رویکرد اعتدال امکان پذیر دانست و خاطرنشان کرد: من خود را موظف به پیگیری رویکرد اعتدالی در قالب برنامه ها و اقدامات دولت می دانم.
وی تمرکز بر مسائل اقتصادی و مهار آسیب های اجتماعی را از برنامه های اصلی دولت یازدهم برشمرد و افزود: دولت، در عرصه های بین المللی نیز گام های اساسی برای تأمین منافع ملی و رفع تحریم های ظالمانه برخواهد داشت.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر خلق حماسه سیاسی با تدبیر رهبر انقلاب اسلامی و مشارکت گسترده مردم، امکان پذیر شد، خلق حماسه اقتصادی نیز امکان پذیر خواهد بود.
آقای روحانی همچنین از خدمات دولت های گذشته بویژه دولت دهم و آقای احمدی نژاد تشکر و قدردانی کرد و در پایان سخنان خود گفت: سنگینی بار این رأی و این تنفیذ را بر دوش خود احساس می کنم و به خدا پناه می برم و از او برای انجام این وظیفه سنگین استمداد می جویم.

در این مراسم همچنین وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا بیان کرد.
آقای مصطفی نجار از چهار اصل «قانونمداری»، «امانتداری رأی مردم»، «عدالت مداری و برقراری شرایط برابر تبلیغاتی برای نامزدها» و «ایجاد زمینه ی مشارکت گسترده مردم» به عنوان خطوط و اصول کلی دستگاههای برگزار کننده انتخابات یاد کرد.
وزیر کشور با اشاره به همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، از حضور 36 میلیون و 938 هزار و 651 نفر از میان 50 میلیون و 483 هزار  و 192 نفر واجد شرایط رأی دادن و مشارکت حدود 73 درصدی خبر داد و افزود: دکتر حسن روحانی با کسب 18 میلیون و 692 هزار و 500 رأی و کسب اکثریت مطلق آرا به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.
وزیر کشور با اشاره به تدابیر حکیمانه رهبر انقلاب و تأکید بر برگزاری انتخابات قانونمند با مشارکت گسترده مردم و روشنگری های ایشان درخصوص نیات پلید و اهداف سوء دشمنان، گفت: انتخابات 24 خرداد مانند همه انتخابات گذشته با شکوه، قانونمند، سالم و رقابتی برگزار شد و خط بطلانی بر سیاه نمایی های دشمنان و ادعاهای افرادی کشید که در سال 88 با عبور از قانون، کام ملت را تلخ کردند.