آیا بهترین کسبوکارهای دنیا همیشه از یک ایده کاملا جدید ظهور میکنند؟
درست است که توئیتر روش جدیدی برای ارتباط برقرار کردن میان افراد ارائه کرد یا شرکت 5Hour Energy روش جدیدی برای مصرف کافئین و مواد غذایی انرژیزا معرفی کرد، اما همه کسبوکارهای دنیا لزوما به یک ایده کاملا «جدید» نیاز ندارند. یک تیم کارآفرینی میتواند با ایجاد محصول یا راهکاری بهتر از تیم مدیریت فعلی، ارزشآفرینی کند.
ویژگی جالب این مدل کسبوکار که «تله موش بهتر» نامیده میشود، این است که از قبل، تقاضای تثبیت شدهای برای این محصول جدید وجود دارد. چون بازار که از قبل وجود داشته و مشتریان نیز محصول موجود را خریداری میکنند. داوطلب تولید محصول جدید فقط نیاز دارد مشتریان را مجاب کند به محصول جدید با قیمت یا پیشنهاد ارزشی بهتر روی آورند.
البته این مدل یک چالش بزرگ دارد. اگر شما بتوانید تله موش بهتری ایجاد کنید، چرا شخص دیگری نتواند؟ چطور میتوانید نوآوری محصول را تقویت کرده و از آن سود ببرید؟
در ایمیلی که اخیرا از شخصی به نام هریستو گیدارسکی دریافت کردیم، متوجه شدیم او و تیمش یک خردهفروشی آنلاین به نام TMG راهاندازی کردهاند که اونیفرمهای کارگری و صنعتی را در انگلستان به فروش میرساند. در پاسخ به تقاضای کمکی که از ما کرده بود، این سوال را از او پرسیدیم:
در ایجاد این مدل کسبوکار در مقابل مدلهای دیگر، چه مزایایی دارید؟
او پاسخ داد «مزیت رقابتی ما قیمت پایین محصولات به دلیل تولید آنها در آسیا است. کیفیت محصولات ما با برندهای بزرگ برابری میکند و سفارشگیری ما به صورت آنلاین است.» او معتقد است هیچ بنگاه دیگری در بریتانیا در حال حاضر این کار را انجام نمیدهد.
شرکت TMG با ارائه محصولاتی مشابه شرکتهای بزرگ، اما با قیمتی پایینتر و از طریق کانالهای فروش مناسبتر، سعی میکند تله موشی بهتر، موفقتر و سودآورتر از رقبای فعلی در بازار ایجاد کند. این رویکرد در صورتی که گیدارسکی و تیمش بتوانند همزمان با رشد شرکت مجموعه مزایای رقابتی پایداری ایجاد کنند، به موفقیت خواهد رسید.
اگر TMG بتواند به وعده خود عمل کند، مطمئنا رقبا با ارائه محصولات آنلاین با قیمت پایینتر واکنش نشان خواهند داد. در این صورت، چالش TMG این است که روشهای جدیدی برای حفظ مزیت رقابتی خود بیابد.
کلید موفقیت پایدار برای TMG و شرکتهای دیگری که این رویکرد را اتخاذ میکنند این است که همگام با رشدشان دائما ارزش برند، خدمات مشتری، اطمینان یا دیگر مزیتهای منحصر به فرد ایجاد کنند. این مزیتها به راحتی از سوی رقبا تکرارپذیر نیست. وقتی یک داوطلب جدید موقعیتی در فضای بازار برای خود به دست میآورد، قبل از اینکه رقبا بتوانند از مدل او تقلید کنند، او توانسته اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. اگر کسبوکاری که تله موش بهتر را ایجاد کرده، نتواند در قدمهای بعدی از رقبا پیش بیفتد، نمیتواند مشتریان ثابت و کسبوکار پایداری داشته باشد.