مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

اصول شش گانه استراتژی سه هزارساله

چهارشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۲۹ ب.ظ

چهارصد سال قبل از میلاد مسیح در دورانی که چین درگیر جنگ داخلی بود؛ سرداری به نام سان ژو ( Sun Tzu، سان تزو یا سان زو) با دانائی خود توانست در جنگ های مختلف پیروز شود و برای خود قدرت و اعتبار کسب کند. اما، کار بزرگ او نوشتن کتابی بود تا دیگران دانش او در نبرد را بفهمند. این کتاب به “هنر نبرد سان زو” معروف شده. اولین امپراتور چین، قین شیشوآنگ، کتاب او را خواند و توانست بر تمام چین غلبه کند و تمام کشور پهناور چین را متحد سازد، بیست و یک قرن بعد مائو با استفاده از دانش کتاب او امپراطور و ملی گرا ها شکست داد. مفهیم او در باره ی جنگ به وضوح در شکست ها و موفقیت های جنگ جهانی دوم قابل تطبیق است.

در سال ۱۹۹۶ مارک مک نیلی کتابی به نام ” سان زو و هنر کسب و کار نوشت” ( Sun Tzu and the art of business) او با  درک مفهوم سان زو از استراتژی و اضافه کردن مثال هایی از دنیای کسب وکار و جنگ های نوین توانست فلسفه ی سان زو را به روشنی برای کسب و کار های امروز تشزیح کند. الآن چهار سال است من خودم این کتاب را سالی دوبار می خوانم. و هر بار با خواندن کتاب به وضوح دلائل شکست ها و موفقیت ها برای من روشن می شود. این کتاب در واقع به خواننده یک فلسفه ی همه جانبه و ناب از استراتژی را ارائه می دهد.

مک نیلی تمام آموزه های سان زو را در شش دسته ی کلی طبقه بندی کرده و می گوید هر استراتژی موفق حتما هر شش جنبه ی زیر را در بر دارد.او هر کدام از این جنبه ها را در یک فصل با به کار گیری مثال ها یی گیرا از کسب و کار و جنگ توضیح داده است.

 

۱-همه را بدون درگیری شکست دهید

بازار هدف رو در دست بگیرید؛ بدون آنکه بازار را خراب کنبد

۲-از نقاط قوت فاصله بگیرید به نقاط ضعف حمله کنید

به جایی ضربه بزنید که انتظارش رو ندارند.

۳-فریب و پیش آگاهی

اطلاعات خودتون از بازار را تکمیل کنید

۴-سرعت و آمادگی

فرز حرکت کنید؛ تا از رقبا پیشی بگیرید

۵-به دشمنتان شکل بدید

استراتژی را به کار بگیرید؛ تا سوار بازی باشید

۶-براساس وضعیت رهبری کنید

در زمان آشفتگی؛ رهبری تاثیر گذار باشید.

در فصل آخر هم مک نیلی یک مدل برای پیاده سازی این آموزه ها روی کسب و کار ارئه میدهد. گرچه امروز بعد از بیست سال مدل های کامل تری وجود دارد اما مدل او به عنوان یک مدل پایه و اولیه برای دیگر مدل ها استفاده شده است.