ارتقا کسب و کارهای آنلاین
ده ابزار تحلیلی وب برای ارتقا کسبوکارهای آنلاین
اگر یک کسب وکار آنلاین راه اندازی کرده اید باید تا حد امکان اطلاعات زیادی در مورد مراجعه کنندگان به سایت داشته باشید. تنها اینکه بدانید در ماه چقدر درآمد دارید مهم نیست. باید بدانید که مشتریانتان بعد از ورود به وب سایت شما چه کاری انجام میدهند. برای مثال آنها چه چیزی را جستجو میکنند. چه مدتی در صفحات می مانند. چندبار از وب سایت شما بازدید می کنند.
با در اختیار داشتن این اطلاعات شما می توانید زمان ماندن افراد را در وب سایت ارتقا دهید یا احتمالا می توانید فروش بیشتری داشته باشید. ضرب المثلی می گوید اطلاعات قدرت است و این ضرب المثل زمانی که یک وبسایت راه اندازی کرده اید بیشتر مصداق دارد. اکنون سوال این است که چگونه باید این اطلاعات را به دست آورد؟ جواب ساده است. از خدمات تحلیل وب رایگان یا پولی استفاده کنید. استفاده از این ابزارها آسان است.
Google Analytics
وقتی که اولین بار با این خدمت آشنا می شوید با تعداد زیادی ویژگی مواجه می شوید که ممکن است در وهله اول کمی ترسناک به نظر برسد. بعد از وارد کردن کد پیگیری در وب سایتتان اطلاعات بیشتری در مورد وب سایتتان خواهید داشت. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید میتوانید از افزونه برای ردیابی آمار استفاده کنید. با استفاده از این خدمت می توانید اطلاعات زیر را داشته باشید:
- جستجوی بازدیدکنندگان بر اساس منطقه جغرافیایی می توانید روی نقشه ببینید که بازدیدکنندگانتان از کجا میآیند. این موضوع به شما در طراحی کمپینهای تبلیغاتی کمکمی کند.
- تعداد بازدیدکنندگان روزانه
این اطلاعات روی نمودار نشان داده می شود و به شما امکان میدهد به طور واضح بدانید که بازدید روزانه از سایت شما در حال افزایش یا کاهش است
- ااندازه گیری درآمد
Google Analytics با Google Adsense یکپارچه شده است. بنابراین شما میتوانید روی داشبورد ببینید که وبسایت شما روزانه چه مقدار درآمد ایجاد کرده است.
- اطلاعات جمعیت شناحتی
شما میتوانید اطلاعاتی در مورد بازدیدکنندگان مثل سن، جمعیت، محل و علائقشان به دست آورید.
- ااندازه گیری میزان بازدیدکنندگان فعال
اطلاعاتی در مورد اینکه چه تعداد بازدیدکننده هم اکنون در سایت شما هستند ارائه میدهد.
Clicky
بعد از ورود به این سایت، از شما در مورد مکان کد پیگیری در وبسایتتان سوال میشود. اگر شما از وردپرس، دروپال یا جوملا استفاده میکنید، میتوانید به جای آن از افزونه استفاده کنید.
Clicky ویژگیهای خوبی دارد ولی از نظر طراحی وبسایت مشکلاتی دارد. اولین موضوع ظاهر آن است. این ابزار تا ۳۰۰۰ بازدید روزانه رایگان است ولی بعد از آن بایستی هزینه پرداخت کرد که از ۹٫۹۹ دلار در ماه شروع میشود.
Crazy Egg
با استفاده از این ابزار میتوانید جاهایی که بازدیدکنندگان بیشتر کلیک کردهاند را مشخص کنید. این قسمتها با رنگ روشنتر نمایش داده میشوند. استفاده از CE برای ۳۰ روز رایگان است. اولین طرح آن با هزینه ۱۰۸ دلار در سال شروع میشود. CE اطلاعات گوناگونی به شما میدهد بهطوریکه شما را قادر می سازد نقشه های گرمایی را راه اندازی کنید. این نقشه ها جاهایی از سایت که بازدیدکنندگان کلیک کرده اند را نشان میدهد. بزرگترین منبع گرمایی پر بازدیدکننده ترین حوزه یا لینک است.
اما این اطلاعات چگونه به شما کمک میکند. در ابتدا میتوانید بهترین جای سایتتان را برای آگهی پیدا کنید.دوم شما میتوانید ببینید که آیا آخرین ویژگی اضافه شده به وبسایت چه مقدار مورد بازدید قرار گرفته است. یک نگاه به صفحه نشان میدهد که چه چیزی مورد استفاده قرار گرفته و به چه چیزی توجه نشده است.
OPtimizely
Optimizely به شما تست A/B را معرفی میکند. این تست زمانی کاربرد دارد که شما دو نسخه از وب سایتتان دارید و در یک زمان آنها را به بازدیدکنندگانتان نشان میدهید. آنگاه شما میتوانید از آمار دریابید که کدام سایت بهتر بوده است. Optimizely این کار را خیلی ساده میکند اما بابت آن باید هزینه پرداخت کنید که از ۱۷ دلار در ماه شروع میشود. البته از نسخه آزمایشی ۳۰ روزه نیز میتوانید استفاده کنید.
بعد از مشخص کردن نام دامنه و ایجاد حساب میتوانید چندین نسخه از وب سایتتان ایجاد کنید. سپس میتوانید کد مربوطه را در هر نسخه قرار دهید.
Mouse Flow
هنگامی که بازدیدکنندگان به سایت شما می آیند MF آنچه که آنها انجام میدهند را ثبت میکند. شما میتوانید حرکت ماوسشان را دنبال کنید و ببینید چه کادرهایی را تکمیل کردهاند و به دنبال چه کلماتی در موتورهای جستجو بودهاند.
برای درک بهتر اینکه این سامانه چگونه کار میکند نسخه آزمایشی آن را ببینید. جالب است آنچه که شما انجام دادهاید روی صفحه نمایش داده میشود. این کار چه منافعی برای شما دارد؟ میتوانید از رفتار بازدیدکنندگان متوجه شوید که آیا آنها تمام صفحه وبسایت شما را بازدید کردهاند. اگر بازدید نکردهاند احتمالا اشکال جدی در محتوی قسمت بالایی سایت وجود دارد. با مشاهده اینکه بازدیدکنندگان چه فرمهایی را تکمیل کردهاند، ایده هایی را پیدا خواهید کرد. اگر آنها تکمیل فرمی را نیمه کاره رها کردهاند حتما مشکلی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. MF طرحهای مختلفی از رایگان تا پولی دارد.
User Testing
این ابزار گزارشی از سایت شما که توسط یک کاربر واقعی پردازش شده است را ارائه میکند. به جای لیستی از شکلها، نمودارها و جداول، User Testing تیمی از افراد برای تست وب سایت استخدام کرده و گزارشی در مورد وبسایت شما ظرف یک ساعت ارائه میدهد.
آیا چیزی در سایت شما وجود دارد که میخواهید آن را تست کنید. آیا شما مطمئن نیستید که سبد خرید در فروشگاه شما به خوبی کار میکند؟ آیا میخواهید بدانید که صفحه کاملا مشخص و بدون مشکل است. UT کاربران شما را پیدا کرده و به شما میگوید که آنها چه فکری میکنند. شما پاسخ مکتوب با سوالاتتان و یک ویدیو از تستکنندگان سایت خواهید گرفت. این کار ارزان نیست. بنابراین برای سایتهایی که ارزشش را دارد مورد استفاده قرار میگیرد. هزینه آن به ازا هر تستکننده ۴۹ دلار است.
Mint
اگر شما رنگ سبز را دوست دارید خوش شانس هستید. Mint یک صفحه خیلی سبز با حجم زیادی از یافته ها و شکلها در مورد سایت شما میدهد. این خدمت خیلی به صرفه است. هزینه یک بار آن ۳۰ دلار است. اما آن چیزی که شما در قبال این هزینه دریافت میکنید مهم است. این خدمت به شما اطلاعات بیشتری بیش از اطلاعات معمول مانند تعداد بازدیدکنندگان، اطلاعات جمعیت شناختی و غیره ارائه میدهد. شما همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه چه سایت هایی این بازدیدکنندگان را به وب سایت شما آوردهاند دریافت میکنید. آیا آنها از موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی یا سایتهای دیگر آمده اند.
افزون بر آن میتوانید ببینید که ورودی RSS شما چقدر خوب انجام شده است و بازدیدکنندگان روی چه چیزی کلیک کرده اند. این ابزار میتواند برای وبلاگها و دیگر وب سایتهای محتوی محور بسیار مفید باشد.
Woopra
Woopra اطلاعات معمولی ارائه میدهد اما آن چه این ابزار را متمایز می سازد پروفایل های رفتاری است. میتوانید از هر مشتری بر اساس آنچه که در وب سایت شما انجام داده است یک تصویر بسازید. مشتریان در بین ابزارهای ارتباطیشان ردیابی میشوند. اگر آنها روی iPhon کاری انجام دهند و بعدا آن را روی PC ادامه دهند Woopra اطلاعات آنها را نگه میدارد.
هر چیزی که لازم است در مورد مشتریانتان بدانید از روش پرداختشان تا اینکه چه موقع چیزی را میخرند را به شما ارائه میکند. Woopra حتی به شما میگوید که یک مشتری مشخص اکنون در سایتتان است یا نه. اینکه چقدر در سایت مانده است را نیز به شما میگوید.
Woopra یک نسخه رایگان دارد اما نسخه پولی آن بسته به نیاز شما از ۷۹٫۹۵ دلار در ماه شروع میشود.
Qualaroo
آمار تحلیلی بسیار با ارزش است. اما آنچه که با ارزشتر است بازخوردهای فوری از مشتریانی است که اخیرا در وبسایت شما بودهاند. با استفاده از Qualaroo شما میتوانید هر جای سایتتان سوالاتی با هر ترکیبی از متغیرها بپرسید. هنگامی که یک شخص شروع به خرید میکند. از او در مورد تجارب خریدش بپرسید. هنگامی که بازدیدکنندگان وبسایت شما را ترک میکنند یک بررسی در مورد اینکه آیا آنها از سایت لذت بردهاند انجام دهید. این بررسی زمانی که بازدیدکننده به یکباره سایت را ترک میکند مفید است. فکر کنید که یک دانلود ناتمام یا یک خرید ناقص در بیشتر مواقع اتفاق میافتد. چه چیزی اشتباه است؟ آن را بیابید.
این خدمت از ۷۹ دلار در ماه شروع میشود و نسخه رایگان ندارد. لذا این خدمتی برای کسبوکارهای آنلاین با بازدیدکننده بالا است.
PIWIK
این خدمت رایگان و به صورت متن باز است. آمارهای تحلیلی را روی سرور خودتان ببینید. PIWIK کاملا از دیگر ابزارهای تحلیلی وب متمایز است. آن یک زیرساخت تحلیلی وب متنباز رایگان است یعنی شما میتوانید آن را دانلود کنید و در سرورتان بارگذاری کنید. اطلاعات تنها در دسترس شما قرار میگیرد و هیچ پولی پرداخت نمی کنید