مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

کارآفرینی بر محور اکوسیستم و اقتصاد دانش بنیان

مهندس سعدی

رشد و توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی بر مبنای عامل اصلی سرمایه انسانی در اکوسیستم و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی برتر در فضای انگیزشی رقابتی کارآفرینانه و حمایت از تولید ملی دست یافتنی است. بی شک ثروت کل جامعه حاصل مجموع ثروت اقتصادی و ثروت اجتماعی است.


طبقه بندی موضوعی
اوقات شرعی

مروری بر ده روند برتر کسب و کار در سال 2016

شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۱۸ ب.ظ

مروری بر ده  روند برتر کسب و کار تصویر ذهنی شما نسبت به آنچه پیش رو داریم ر اتحت تاثیر قرار خواهد داد و کمک می کند برنامه ریزی بهتری برای آینده ی خود و کسب وکار خود داشته باشید .

 

1-شرکت های موفق بر ارتباط با مشتری تمرکز خواهند کرد.

در گفتگویی با رهبران صنعت مثل ست گادین (Seth Godin) و کلی هبرت (Clay Hebert) مشخص شد که ما در اقتصاد ارتباطی (Connection Economy) هستیم. در این نوع اقتصاد برقراری و ایجاد رابطه با مشتری ارزشمند است. یعنی باارزش ترین شرکت ها، شرکتهایی هستند که خریدار را به فروشنده یا مصرف کننده را به محتوا وصل می کنند. اگر این را قبول ندارید، حقایق ذیل را ملاحظه کنید:

– Uber بزرگترین شرکت تاکسی است که هیچ خودرویی ندارد و فقط مسافران را به راننده ها وصل می کند.

– AriBnB بزرگترین تامین کننده ی مسکن است که هیچ املاک و مستغلاتی ندارد.

– Facebook بزرگترین شرکت رسانه ای است که تا کنون هیچ محتوایی تولید نکرده است.

شرکت های سرمایه گذاری بزرگی مثل Kickstarter  و IndiGoGo تا کنون هیچ بودجه ای برای سرمایه گذاری مصرف نکرده اند.

در حال حاضر مشتریان به دنبال ارتباط با سایر افرادی با طرز فکر مشابه هستند تا بیشترین ارزش را در بلند مدت کسب کنند. موفق ترین کنفرانس ها، گروههایی ایجاد می کنند که خیلی بیشتر از زمان خود کنفرانس عمر خواهند کرد. اگر می خواهید چیزی بسازید که برای مدت طولانی دوام داشته باشد، باید مشتریانتان را به یکدیگر و همچنین به منابع ارزشمند متصل کنید.

 

2-کسب و کارهای هوشمند به جای شاکی بودن از نسل هزاره، آنها را خواهند پذیرفت.

نسل هزاره نسلی است که شدیدا به فناوری دیجیتال وابسته است. این نسل هم اکنون در دهه دوم عمر خود هستند. این نسل هم در بین مشتریان و هم کارکنان جمعیتشان رو به افزایش است. و در چند سال آینده بخش بزرگی از صاحبان کسب و کارها را تشکیل خواهند داد.

برد زولوس (Brad Szollose) مولف کتاب Liquid Leadership و متخصص حوزه رهبری نسلی می گوید: نسل هزاره افرادی هستند که می خواهند برای شرکت هایی کار کنند که بتوانند به آن شرکت افتخار کنند و از شرکت هایی خرید می کنند که به چیزهایی که برای آنها بیشترین اهمیت را دارد توجه می کنند. دلیل اینکه شرکت ها بجای پس زدن نسل هزاره باید آنها را بپذیرند این است که نسل بومرها بزودی بازنشسته می شوند و جمعیت نسل هزاره، جمعیت غالب خواهد بود که به دنبال پر کردن جای خالی آنها هستند.

اگر به دنبال استخدام این نسل هستید باید روش خود را تغییر دهید. این نسل برای انتخاب محل کار باید امکان رشد کردن در آن شرکت و نقش آینده ی خود در آن سازمان را  به روشنی ببیند. ممکن است آرزوهایی داشته باشند که فراتر از مهارتهای کنونی آنها باشد. اگر شما نشان دهید که به کارکنان خود در زمینه توسعه مهارتهایشان کمک می کنید، ممکن است نیروهای کار بااستعداد را جدب خود کنید و آنها نیز به شما کمک خواهند کرد که باز هم افرادی با ذهنیت مشابه را بیابید.

یکی از بهترین سوالاتی که در مصاحبه ی استخدامی می توانید از این نسل بپرسید این است: چه چالشهایی را پیش روی خود می بینید و فکر می کنید پنج سال بعد چه اثرگذاری داشته باشید؟

3-سازمان های نوآور برای آموزش و افزایش تعهد کارکنان راه دور خود سرمایه گذاری خواهند کرد.

سازمان های موفق پایبند به ابزار الکترونیکی خواهند شد و از آنها برای آموزش و نظارت اعضای تیم در هر مکانی که باشند استفاده خواهند کرد. این ابزارها به اعضا کمک خواهد کرد تا طبق برنامه خودشان به یادگیری بپردازند و هر زمان در هر زمینه ای از پشتیبانی بهره مند شوند.

این نوع توسعه شغلی باعث افزایش تعهد و انگیزش کارکنان خواهد شد و به استخدام نسل هزاره که به توسعه مهارت هایشان اهمیت می دهند کمک خواهد کرد. از این ابزارها علاوه بر آموزش می توان در زمینه تایید طرح ها، پیگیری روند پیشرفت کارها بهره گرفت.

می توانید هر جا که مشتری یا کارمند شما بخواهد با او ملاقات کنید. همچنین کارمندان شما هر کجا که باشند می توانند به یادگیری بپردازند، چه در حال ورزش چه در سفر.

 

4-کسب و کارهای موفق بر رهبری بر پایه ی توانمندی ها بیشتر از رهبری درمانگر تمرکز خواهند کرد.

برای سال ها با کارکنان در مورد نقاط ضعف آنها و نحوه رفع آنها صحبت می شد. اما در ۲۰۱۶ تمرکز به سمت توانایی ها خواهد رفت. با وجود اینکه می توانیم تقریبا هر چیزی را یاد بگیریم اما بیشتر با انجام کاری که از آن لذت می بریم انگیزه و بهره وری ما افزایش می یابد، کارهایی که می توانیم تسلط و مهارت خود را در انجام آنها به نمایش بگذاریم. در یکی از تحقیقات موسسه گالوپ نشان داده شد که بهره وری کارکنان وقتی متعهد و باانگیزه باشند، ۲۱% افزایش می یابد. کارکنانی که در ناحیه توانایی های خود فعالیت می کنند، ۶ برابر همکاران خود انگیزه دارند. به عنوان یک رهبر باید بر استعدادهای طبیعی کارکنان خود سرمایه گذاری کنید. وقتی اینکار را انجام دهید، کارکنان با انرژی بیشتری کار خواهند کرد.

به عنوان مثال قبلا یک مدیر از یک کارمند درونگرا می خواست که بیشتر در جمع حضور پیدا کند و شبکه سازی کند، اما در رهبری بر پایه ی توانمندی ها، به این نکته توجه می شود که یک فرد درونگرا می تواند روابط تک به تک عمیق ایجاد کند. به جای فرستادن این فرد به یک برنامه ی تجاری، مسئولیت ارتباط با پنج مشتری ممتاز را به او می دهند.

5-کالاهای مصرفی همچنان حاشیه سود کمی خواهند داشت. خدمات ارزش افزایی خواهند کرد.

اینکه فقط بتوانید محصول یا خدمتی را ارائه دهید کافی نخواهد بود. اگر فروشگاه آنلاینی در یک هفته محصولاتش را به دست مصرف کننده می رساند، شما به مصرف کننده خدمتی بهتر ارائه دهید. اگر این مدت دو روز باشید، رقابت چالش برانگیزتر خواهد شد. تحویل رایگان یک شبه کار را سختتر خواهد کرد. اگر فقط بخاطر داشتن کالاهای مصرفی برای فروش برای کسب درآمد حساب باز کرده اید، به مشکل خواهید خورد. یک کسب و کار سنتی اگر در بخش کوچکی از بازار فعالیت کند، رقابت سختی خواهد داشت، اما اگر کسب و کارش را در فضای آنلاین نیز وارد کند، می تواند از تمام جهان مشتری داشته باشد. فقط باید کالا یا خدماتی ارائه دهید که آنها بتوانند به آسانی بخرند تا به شما اعتماد کنند و به آسانی مشتری شما شوند.

 

6-رهبران برای افزایش درآمد، بر فرهنگ سازمانی مبتنی بر خدمات مشتری سرمایه گذاری خواهند کرد.

Jay Baer یکی از نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز می گوید: در دنیا سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار صرف بازاریابی می شود و ۹ میلیارد صرف خدمات مشتری. این در حالیست که این واقعیت را می دانیم که سریعترین روش برای افزایش درآمد، حفظ مشتری است. شرکت های هوشمند در حال پذیرش این اندیشه هستند که تجربه مشتری و خدمات مشتری، بازاریابی جدید است. با توجه به تحقیقات Walker برای تجارت B2B تا سال ۲۰۲۰، تجربه مشتری از قیمت مهمتر خواهد شد. مشتریان حاضرند کمی بیشتر پول بپردازند، اگر تجربه ی خرید عالی داشته باشند.

 

7-شرکت های پیشرو به دنبال نتایج و سنجش نتایج خواهند بود، نه فقط راه حل ها

برای مشتریان سرمایه گذاری برای راه حلی که نتیجه ای نداشته باشد ناخوشایند است. شرکت های موفق برای اطمینان از موفقیت هر پروژه برای هر مشتری سرمایه گذاری خواهند کرد. انجام این کار منجر به رضایت بالای مشتری و تکرار خرید و بازگشت مشتری خواهد شد.

قیمت وقتی بیشترین اهمیت را پیدا می کند که فروشنده باور داشته باشد قیمت بیشترین اهمیت را دارد. با تمرکز بر نتایج، هم فروشنده هم خریدار قدر ارزش تحویلی را خواهند دانست. وقتی مشتریان ببینند که هدف شما ارائه نتایجی بهتر از رقبا است که نیاز مشتریان را کاملا برطرف سازد، آنها فراتر از قیمت را خواهند دید.

 

8-کسب و کارهای خلاق برای جذب مشتریان و افزایش انگیزه کارکنان از بازی ها و سرگرمی استفاده خواهند کرد.

طبق تحقیقی که توسط مایکروسافت انجام شد، دامنه توجه انسان ۸ ثانیه است. این مدت زمانی است که می توان مشتری را در برخورد اول جذب کرد. کی از روشهایی که کسب و کارهای خلاق برای افزایش جذب مشتری بکار خواهند گرفت بازی سازی (گیمیفیکیشن gamification) خواهد بود. چه بازیهای الکترونیکی و جدید و چه بازیهای سنتی.

 

9-بازاریابی محتوا بخش جدایی ناپذیر فرآیند فروش در بهترین شرکت ها خواهد شد.

وقتی قصد خرید دارید، در مقایسه با اطلاعاتی که از فروشنده دریافت می کنید، خود شما چقدر تحقیق می کنید؟ مصرف کننده ها برای اطلاعات بی طرفانه ارزش قائل می شوند. وقتی مشتری در وسط فرآیند فروش سکوت می کند، اینطور تصور می شود که مشکلی وجود دارد. امروزه این سکوت به این معنی است که خود مشتری در حال تحقیق است. دو راه پیش روی شما است:

1- برای کمک به تحقیقات آنها محتوایی ارزشمند و بی طرفانه ارائه دهید.

2- به مشتریان اجازه دهید تا از منبع دیگیری اطلاعات کسب کنند.

شرکت های هوشمند گزینه ۱ را انتخاب می کنند. ارائه ی محتوای ارزشمند و بی طرفانه یعنی بگویید که در چه مواردی شما بهترین هستید و در چه مواردی شما انتخاب خوبی نیستید.

 

10-شرکت هایی با رشد سریع شرکتهایی خواهند بود که بر افزایش مهارتهای “فروش/ رفع مشکل” برای افرادی که فروشنده نیستند، سرمایه گذاری کنند.

نقش فروشنده در حال تغییر است. مشتریان مجبور نیستند با فروشنده ها برخورد داشته باشند. در عوض، متخصصین فن (subject matter experts) افرادی هستند که جلساتی با مشتری می گذارند و نتیجه تمایل مشتری برای خرید خواهد بود. شرکتهایی سریعتر رشد خواهند کرد که بر این متخصصین سرمایه گذاری کنند تا آنها فرآیند فروش را طوری مدیریت کنند تا مشتری بتواند چالشهای بیشتری را رفع کند. مشتریان این متخصصین را افراد مورد اعتماد خواهند دید و به توصیه های آنها عمل خواهند کرد.